Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storslam för DT/Avesta tidning i Washington – vinnare av fyra prestigefyllda priser

Under natten till tisdag ägde INMA Global Media Awards rum i Washington DC. Mittmedia fick där ta emot hela fyra priser.
– Det här är ett bevis på att vårt utvecklingsarbete håller absolut världsklass. Vi tog hem flest priser av alla på galan. Jag är så otroligt stolt över alla mina fantastiska medarbetare, säger Robin Govik, digitalchef för Mittmedia.

Annons
Mittmedias representanter på plats under galan i Washington.Från vänster: Robin Govik, Magnus Engström, Li L'Estrade, Markus Sandin och Henning Johannesson.Foto: Mittmedia

I natt svensk tid fick Mittmedias representanter kliva upp på scenen och ta emot förstapriset i fyra olika kategorier på prestigefyllda galan INMA Awards i Washington DC.

• ”Bästa användning av ny teknik för att generera intäkter och engagemang” för fastighetsroboten.

• ”Bästa idé för att öka digital läsning och engagemang” för fastighetsroboten.

• ”Bästa användning av dataanalys” för aktiveringskartan.

• ”Best in Show – Europe” för aktiveringskartan.

Mittmedias fastighetsrobot var nominerad i två kategorier och har alltså, i konkurrens med bland annat USA Today från USA och Russmedia från Österrike, vunnit två priser. Li L’Estrade, Markus Sandin och Henning Johannesson har utvecklat tjänsten och var på plats för att ta emot priset.

Stämningen bland representanterna från Mittmedia i Washington var hög:

Viktigast är så klart att fastighetsroboten varje dag producerar artiklar som gör att vi får nya kunder och får de befintliga kunderna att fortsätta sina abonnemang. Men det här är också ett kvitto på den innovationskraft som finns inom Mittmedia, säger Robin Govik.

Fastighetsrobotens uppgift på Mittmedia är att producera plusmärkta artiklar för samtliga fastighetsaffärer i Mittmedias 64 kommuner. Idén med fastighetsroboten föddes utifrån tanken att effektivisera ett innehåll som redan fanns, och som intresserade många av Mittmedias kunder. Istället för att låta journalister skriva de enkla notiserna paketerades notiserna på ett nytt, digitalt sätt som effektiviserat arbetet.

Den högeffektiva fastighetsroboten producerade 14 500 artiklar redan under sina sex första levnadsmånader.

Hur föddes idén till fastighetsroboten?

– Den föddes egentligen när vi såg ett enormt läsarintresse för bostäder i vår användardata. Fullt logiskt kan man tycka eftersom bostaden är en stor del av människors ekonomi i dag. Bostadsbyten och nya grannar väcker ju dessutom en naturlig nyfikenhet hos oss, säger Robin Govik.

– Ser man till själva materialet så har vi egentligen alltid haft det. Det har ju publicerats i långa listor i papperstidningen i decennier. Men vi såg en större potential än så och beslöt oss för att skapa en robotfunktion utifrån tanken att varje såld fastighet också är en story.

Aktiveringskartan fick två priser och valdes dessutom ut till bästa vinnaren – samtliga kategorier – i hela Europa. På plats för att ta emot priset var Magnus Engström, datastrategichef.

– Samtliga priser hade inte varit möjliga utan det grundarbete som har gjorts genom investeringar i teknik under flera år. Mittmedias dataplattform är basen för all utveckling, säger Magnus Engström.

Aktiveringskartan visualiserar kunder och publicerade artiklar på en karta. Den hjälper Mittmedias redaktioner varje dag för att göra mer relevant, lokalt, innehåll för kunderna.

En grön punkt symboliserar en plats där det finns användare som under det senaste dygnet har konsumerat innehåll som Mittmedia producerat. Röda punkter, däremot, innebär användare som ännu inte aktiverats av innehållet. Målet är att alla prickar ska vara gröna vid dagens slut.

Vad betyder priset, som du ser det?

– Galan sätter så klart en guldkant på vårt arbete, men även om hela världens blickar riktas mot oss är det stora priset är att vi lever upp till kundernas förväntningar varje dag. Hela branschen lever under ett hårt tryck och vi tvingas hela tiden vara innovativa för att skapa resurser till lokal journalistik. Det här är ett kvitto att vi jobbar på rätt sätt, säger Robin Govik.

INMA Awards (The International News Media Association) är en internationell tävling för marknadsföring och försäljning. Totalt har hela 655 bidrag skickats in från 196 mediehus i 36 länder. Bidragen inkluderar både papperstidningar, magasin, digitala medier, tv och radio.

Mer läsning

Annons