Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färre mobilskulder hos Kronofogden – "Fortfarande en av de största skuldfällorna"

Annons

Samarbete mellan mobiloperatörer och Kronofogden har gjort att antalet obetalda mobilräkningar fortsätter att minska. Unga vuxna är fortfarande kraftigt överrepresenterade i statistiken. 

Antalet obetalda mobilräkningar hos Kronofogden minskar. Unga vuxna är dock fortfarande kraftigt överrepresenterade.Foto: Vidar Ruud

Drygt 62 300 ansökningar om obetalda mobilskulder kom till Kronofogden fram till den sista juni. En minskning med 11 procent jämfört med första halvåret i fjol och 27 procent jämfört med motsvarande period 2015.

"Den positiva utvecklingen beror till stor del på ett ökat samarbete och engagemang från operatörernas sida. Men trots en minskning av det totala antalet ärenden är det för tidigt att luta sig tillbaka. Mobiltelefonen är fortfarande en av de största skuldfällorna för unga vuxna", säger Janne Åkerlund, inom den förebyggande verksamheten på Kronofogden, i ett pressmeddelande.

Enligt Kronofogden fick cirka 8 200 unga mellan 18 och 25 år sina obetalda mobilräkningar, ungefär 11 800 ärenden, överlämnade till Kronofogden under årets första sex månader.

Det motsvarar 19 procent av alla mobilskulder som kom in till myndigheten, samtidigt utgör ungdomsgruppen bara 12,7 procent av Sveriges befolkning över 18 år.

Totalbeloppen i ansökningarna hos Kronofogden är låga, medianskulden är 1 674 kronor.

"Att så många ansökningar återkallas talar för att parterna borde kunna komma överens om betalningen utan att blanda in Kronofogden. Det vore bättre för alla. De som ligger efter med sina räkningar kan undvika onödiga tilläggsavgifter och det blir mindre arbete för både operatörerna och Kronofogden", säger Janne Åkerlund.

Mer läsning

Annons