Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Enorma förväntningar på e-handeln inför jul – "Det kommer att bli en rekordjul"

E-handeln i Sverige ökade med 15 procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period 2016.

Annons

E-handeln i Sverige har ökat med 15 procent under det tredje kvartalet. Nu spås julhandeln nå rekordhöjder på nätet.Foto: Claudio Bresciani

Det är E-barometern, som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, som fastslår att utvecklingen och drivet för svensk sällanköpsvaruhandel fortsätter.

Prognosen för 2017, helåret, är en tillväxt på 17 procent, vilket skulle betyda att E-handeln skulle omsätta knappa 68 miljarder kronor.

E-handlarna är hoppfulla och konsumenterna verkar köpglada

Förväntningarna är förstås enorma inför julhandeln. Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för runt 20 miljarder kronor i år – där e-handeln står för 6,4 miljarder kronor.

– Vi har haft julvolymer redan under sommarmånaderna, vilket är ett tecken på var de verkliga julvolymerna kan hamna. Vi har förberett oss på höga volymer hela året, och jag tror att det kommer att bli en riktig rekordjul. E-handlarna är hoppfulla och konsumenterna verkar köpglada, vilket gör att e-handeln definitivt kan visa upp en stark slutspurt och nå den satta prognosen, säger PostNord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom, i ett pressmeddelande.

Tillväxten sker i branscher som livsmedel eller byggvaror

Leksakshandeln är kvartalets vinnarbransch med en ökning på 25 procent. Även bygghandeln och livsmedelshandeln visade starka tillväxttal på över 20 procent.

Böcker och media, som gick urstarkt i fjol, hade en svag utveckling och ökade med försiktiga 3 procent.

– Det är tydligt att tillväxten sker i branscher som livsmedel eller byggvaror, där det tidigare har funnits utmaningar både i form av logistiken och känsliga eller otympliga produkter. Vanan att handla på distans har inte funnits på samma sätt. Leksakshandeln däremot börjar nu praktiskt taget flytta all försäljning ut på nätet. Småbarnsföräldrar som i lugn och ro kan beställa hem barnprodukter och leksaker på nätet driver utvecklingen, säger Carin Blom.

LÄS ÄVEN: Vansbro är bäst i landet när det gäller nystartade e-handelsföretag

DT-APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem DT-appen för IPhone och Android här

DD-APPEN: Alltid senaste nytt från dalademokraten.se i vår app för IPhone och Android

AT-APPEN: Alltid senaste nytt från avestatidning.com i vår app för IPhone och Android

FAKTA: E-barometern

E-handeln ökade med 15 procent under tredje kvartalet 2017.

De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (34 procent), skönhet och hälsoprodukter (29 procent) samt medieprodukter (26 procent).

Prognosen för helåret 2017 är en tillväxt om 17 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta knappt 68 miljarder kronor.

63 procent av e-handelsföretagen tror att deras omsättning under julhandeln kommer att öka i år.

Böcker, kläder och leksaker är de vanligaste julklapparna att e-handla.

46 procent av svenskarna tror att de kommer att handla julklappar på nätet i år.

Källa: PostNord, Svensk Digital Handel, HUI Research

Mer läsning

Annons