Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Zetterholm gjorde dunder succé i Finn-marken

Annons

Bengt-Emil Johnson förklarade veckan invigd exakt 13.13 och Ove Frid spelade bland annat en ny låt dagen till ära samt – givetvis- sin egen Backlåten som vid det här laget har blivit så etablerad i publikens medvetande att man till och med kunde höra någonting som kan liknas vid en försynt allsång över Hammarbacken.
Dan Andersson skulle nog inte förskräckas över den mångfald i programutbud och variationer i uttryckssätt som hans texter utgör förlagor till under den kommande veckan, menade Bengt-Emil.
Tvärtom skulle han nog ha uppskattat spännvidden i utbudet där deltagarna får många tillfällen att möta även andra skalders och vismakares arbeten.
– Det handlar om en kulturvecka i vidaste mening, noterade han. Jag tror att Dan Andersson skulle uppskattat det breda utbudet av kultur i alla dess former.
Redan premiärprogrammet gav en aning om vad som komma skall, ifrågan om olika uttryckssätt, under almanackans längsta vecka (nio dagar).
Björn U Dahl inledde med ett program av mycket traditionell sort. Här sjöngs Dan Anderssons mest kända texter i de mest kända tonsättningarna. Det kändes som en väl insutten favoritfåtölj och de som har sin bestämda uppfattning om att Dan Andersson ska låta som Dan Andersson alltid har låtit lär ha fått sitt lystmäte.
Björn U Dahl framförde sitt program korrekt och med övertygelse, men särskilt spännande var det, uppriktigt sagt, inte.
Det skulle bli annat.
Han avlöstes av en tredjedel av det som en gång på 1960-talet kallades Tre Trotziga Trubadurer, Finn Zetterholm.
Tillsammans med Staffan Atterhall och Bengt Sändh utgjorde han vid den tiden något av det mest uppkäftiga den svenska visscenen hade att erbjuda och fortfarande utgör han en frisk fläkt som verkligen fick fart på stämningen invid Magasinet.
Den som kan sin svenska vishistoria höjde säkerligen en smula på ögonbrynen när hans medverkan blev bekant.
– Ja, det här trodde jag verkligen inte att jag skulle få uppleva, skrattade han och syftade på det rabalder han åstadkom en gång på 1980-talet när han sågade Dan Andersson, och allt vad därtill hörer, i en helsidesartikel i Expressen.
Kulturartikeln ingick i en miniserie, Litterära lustmord, och visforskaren Zetterholm förklarade att det där med Dan Andersson-kulten var rena jönseriet.
– Gunde Johansson blev fullständigt vansinnig och jag kunde aldrig i min vildaste fantasi föreställa mig att jag skulle bli engagerad vid Dan Anderssonveckan, men det här var ju jättekul, menade Finn som blev eftermiddagens stora favorit på Hammarbacken.
Dan Anderssons vänner är glömska och/eller förlåtande.
Finn Zetterholm är ett fullblodsproffs och kan verkligen fånga en publik oavsett om det handlar om en ömsint kärleksvisa, en klurig visa för barn eller ett fragment av de visor som en gång fick folk att förfasa sig över sitt skabrösa innehåll.
Och hans rika förråd av festliga anekdoter – inte sällan med kompisen Bengt Sändh i huvudrollen – räcker en bra bit på väg mot en publiksuccé.
Det var en belåten publik som reste sig från bänkarna efter föreställningen och Finns medföljande trave av cd-album fick snabbt nya ägare.
Många av invigningsdeltagarna passade också på att titta in i magasinet där Gustaf Karlsson från Stockholm visade starka bilder från nedlagda industrianläggningar i Ruhrområdet och Bergslagen och Birgitta Pettersson än en gång medverkade med en konstutställning med motiv från finnmarken.
Tidigare har hon vid många tillfällen visat sin finnmarkskonst under den här veckan och den håller även i den mera centralt belägna delen av finnmarken som kallas Hammarbacken och ligger i Ludvika.

BERTIL DANIELSSON

Mer läsning

Annons