Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yoga – träning för både kropp och själ

Annons

Yoga är inte något nytt. Träningsformen föddes i Indien, flera tusen år före Kristus.
Med hjälp av fysiska och psykiska övningar skulle man lära känna sig själv bättre. Balansen mellan kropp och själ är vad som betonades, i synnerhet.

I dagsläget finns ett par hundra yogaformer. Vanligast i Sverige är poweryogan – en västvärldsanpassad träning som vidareutvecklats från hatahyogan och ashtangayogan, två äldre former av träning.

Poweryogan utgår från individens förutsättningar. Oavsett kön, vikt och ålder kan man genom det 80-tal rörelser som den omfattar stärka sin hälsa.
– Yogan gör utövaren medveten om sitt hälsotillstånd. Genom de olika övningarna lär man känna sin kropp, man märker om något är fel och hinner åtgärda det innan det går för långt, förklarar 32-åriga Therese Ställberg, som i slutet av augusti startar ett eget pass på Stallbacken i Grängesberg.

Hon är ingen veteran – med yoga har hon bara hållit på i ett och ett halvt år.
Men jobbet som massage- och spaterapeut på Tallmogården i Sunnansjö har lärt henne ett och annat.

Och det var också där som hon påbörjade sin utbildning.
– I november fick vi besök av en yogainstruktör från Uppsala. Jag blev inspirerad och bestämde mig för att satsa, berättar hon.

På en kurs i Stockholm fick hon ytterligare kunskaper. Bland annat lärde hon sig att rallystjärnan Tina Törner sysslade med poweryoga, för att reparera sin skadade rygg.
– Yogan är inte bara bra för att öppna upp spänningar i kroppen. Man stärker dessutom musklerna genom träningen, förklarar hon.

Så kan man utöva yoga som, låt oss säga aerobics – för att bli vältränad?
– Det kan man, men yogan ger en helt annan typ av styrka. Den kräver mer tid, om syftet är att bli kraftig.

Själv tränar Therese yoga en gång i veckan. Det tycker hon är lagom för egen del, men var och en har olika behov, understryker hon.
– I Indien är yogan en del av vardagen. Där börjar man varje dag med ett kortare pass.

– Men i Sverige är det ovanligt. Här tränar man oftare ett en och en halv timmes-pass ett par gånger i veckan.

Yogans fördelar är många. Till de mest praktiska hör att man kan ta med sig träningen överallt. Det enda som behövs är ett set mjuka kläder, och en matta.
– I Stockholm träffade jag en tjej som reste mycket. För henne var yogan perfekt. Hon kunde träna på hotellrummet, så fort hon hade tid över, berättar Therese.

Hon anser inte att man måste anamma en hel livsstil för att man börjar med yoga.
Medvetenheten om sina valmöjligheter blir man automatiskt, när man kommer i gång med träningen på allvar.
– Yogan är som massage för de inre organen. Den sätter i gång en process som rensar kroppen på gifter, efter ett pass är man i regel rätt svettig.
– Och när kroppen mår bra blir man inte sugen på godis och skräpmat lika ofta, tillägger hon.

Därefter demonstrerar Therese ett antal övningar som kommer att ingå i hennes yogapass i höst.
Hon börjar med ”Solhälsningen”, en obligatorisk uppvärmning för alla instruktörer.
– Ett riktigt yogapass ska sedan följas av stående, sittande och liggande ställningar.

– Avslutar gör man vanligtvis med avslappningsövningen ”Död mans ställning”. Då ligger man på rygg med handflatorna uppåt, berättar hon.

Övningarna görs endast en gång per pass. Men de tar några minuter, var och en av dem.
– Meningen är ju att man ska hinna varva ned. Poweryogan är till för den stressade västvärldsbefolkningen, påpekar Therese.

NINNA PRAGE

Mer läsning

Annons