Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

X 2000 lämnar Dalarna

Annons

- Något formellt beslut finns inte än, men ja, jag räknar med att X 2000-konceptet kommer att försvinna från Dalabanan under våren.

- Vi gör det för att vi tror att våra kunder egentligen vill det, eftersom det innebär att vi sänker priset på dessa avgångar, säger Jan Kyrk, produktchef vid SJ.

Det var ett tag sedan det faktiskt gick något X 2000-tåg på Dalabanan. Men det har ändå funnits X 2000-avgångar i tidtabellen.

- Det handlar om ett X 2000-koncept som egentligen är ett uppgraderat Intercitytåg. Det tåget kommer att bli kvar, men vi slutar kalla det för X 2000-koncept.

- Det innebär att vi också kommer att sänka biljettpriset rejält. Vi kommer att skapa en valfrihet för dem som så önskar att köpa till frukost, berättar Kyrk.

- Bakgrunden är att vi sett en sämre beläggning på det tåget, trots att det avgått på en bra tid.

Men varför kör ni inga riktiga X 2000-tåg på Dalabanan?

- Vi anser att X 2000-tåget gör mer affärsmässig nytta på andra sträckor. Restiden minskar marginellt med X 2000 på Dalabanan, eftersom man inte kan köra så fort som man vill med X 2000 på grund av banan. Vår bedömning är att de tåg som rullar, Intercity-tågen, passar bäst för den här trafiken.

Tåg i Bergslagen har tidigare föreslagit att man skulle testa att köra med uppgraderade Regina-tåg på sträckan Dalarna-Stockholm. Men det tror inte Kyrk på, med tanke på den infrastruktur som finns i dag.

- Nej, man skulle bara tjäna några enstaka minuter i restid med Regina-tåget. Ska man göra verkliga restidsförbättringar så handlar det om infrastrukturen, att bygga banor så att man kan köra fortare.

Håller ni på att prioritera bort tågtrafiken på sträckan Dalarna-Stockholm?

- Absolut inte. Vi har ett antal miljoner resor per år, och gör nu en satsning för att öka antalet resande ytterligare. Det är en chansning från vår sida. Alla prissänkningar är en form av chansning, eftersom man är beroende av att antalet resande ska öka för att man ska vinna på det. Men vi tror att vi kan öka antalet resande genom att sänka priset.

- Det här kan man säga är ett led i den satsning som vi gjort sedan februari på att kraftigt sänka priserna på vissa av våra avgångar, det vi kallar just-nu-pris. Det har slagit mycket väl ut så här långt, säger Jan Kyrk.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons