Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vittnen till dödsolyckan sökes

Annons

Han ska försöka få klarhet i vad som egentligen hände vid åttatiden på lördagkvällen då en man i 50-årsåldern omkom efter en kollision mellan två båtar ute på Siljan.

- Vi vet inte mycket i dag annat än att en större plastbåt med tre personer ombord kolliderade med en mindre båt där den förolyckade befann sig. Varför olyckan skedde och hur det gick till vet vi inget om ännu, säger Göran Nilsson.

Han bekräftar att det kan finnas sjöfylleri i bilden. Därför har blodprov tagits på personerna i den påkörande båten men analysen är inte färdig.

- I dag finns heller inga vittnen. De enda uppgifterna vi har kommer från de tre i den påkörande båten. Finns det någon som såg olyckan är vi därför väldigt intresserade av att få kontakt, säger Göran Nilsson.

Det har cirkulerat uppgifter om att olyckan skulle ha berott på att båtförarna upptäckte varandra för sent och väjde åt samma håll men det är än så länge bara en

teori.

- Olyckan inträffade under dagsljus men eftersom jag ännu inte vet exakt var kollisionen skedde så är det svårt att veta om siktproblem kan ha bidragit.

Förhoppningsvis har räddningstjänsten en mer exakt position för olycksplatsen så att vi kan få bättre klarhet i vilka förutsättningar som förelåg vid olyckan, tillägger Göran Nilsson.

Om det förekommit alkohol hos den som förde den påkörande båten så säger sjölagen att det kan röra sig om sjöfylleri eller grovt sjöfylleri.

Sjöfylleri avser en alkoholkoncentration i blodet upp till en promille. Vid en promille eller mer handlar det om grovt sjöfylleri.

Det kan också vara grovt även om alkoholkoncentrationen inte uppgår till en promille. Det gäller om berusningen är anmärkningsvärd eller om båten framförs så att sjösäkerheten är hotad.

- Sjöfylleri kan ge böter eller fängelse upp till sex månader. Grovt sjöfylleri kan ge böter eller fängelse upp till två år, berättar Göran Nilsson.

- I det här fallet kan det också bli frågan om vållande till annans död.

- Dessbättre behöver vi inte tillämpa sjölagen så ofta men jag är rätt övertygad om att människor i allmänhet inte ser lika allvarligt på kombinationen alkohol-båtliv som på alkohol och bilkörning, säger Göran Nilsson.

ERIK HJELTE

Mer läsning

Annons