Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Visst går det bra att gympa på lunchen

Annons

Många av oss tar bilen till jobbet, sitter stilla i åtta timmar och stressar sedan hem till matlagning, tvätt och föräldramöten, innan vi sjunker ner i tv-soffan en stund.

Visst är vi medvetna om att det är viktigt att röra på sig. Men var dagens motionsdos ska klämmas in i ett redan fullspäckat schema, är svårt att se.

Kanske kan ett träningspass på lunchen vara lösningen på problemet.

- När man kommer hem efter jobbet är träningen redan avklarad. Dessutom smakar lunchmaten bättre efter ett pass, säger träningsrådgivaren Petter Myhlback på Grand Spa och Sport.

Enligt Folkhälsoinstitutet är det högst var femte svensk över 30 år som rör sig tillräckligt mycket för att stimulera sin hälsa. Värst är medelålders män där 25-30 procent är helt fysiskt inaktiva.

Men det behövs inte särskilt mycket för att komma igång.

- Tre halvtimmespromenader i veckan gör jättestor skillnad, jämfört med ingenting alls, säger friskvårdskonsulten Anders Lind, som ofta möter människor som helt valt bort motionerandet.

Att ta sig tid att röra på sig, är en prioriteringsfråga, menar han. Och det dröjer inte länge förrän det blir ett behov. Man blir piggare, orkar mer och spänningarna släpper.

Anders Lind kan se flera fördelar med att förlägga träningen till lunchtid.

- Du kommer ifrån jobbet en stund. Under vinterhalvåret kan dessutom lunchen vara den enda möjlighet att komma ut i dagsljus och få lite D-vitamin, säger han.

För många kan det kanske verka som ytterligare ett stressmoment att klämma in en stunds motionerande i lunchtimmen.

Men så behöver man inte se det, menar Anders Lind.

Själv tar han gärna en kortare promenad efter maten för att "gå ner lunchen". Mer avancerat än så behöver det inte vara för att komma igång.

En del företag erbjuder de anställda möjlighet till en timmes friskvård på arbetstid/vecka. Tid som till exempel kan användas till att förlänga lunchen ett par dagar i veckan, om man satsar på riktigt svettiga träningspass som kräver ombyte och dusch.


Faktaruta:fakta | men maten då...?
- Spar maten till efteråt! Satsar du på ett tufft och svettig tränings-pass på lunchen, är det ingen bra idé att börja med en tallrik lagad mat före.
- Ät ordentlig frukost! De flesta behöver inte mer än frukosten för att stå sig över ett 40 minuters träningspass vid lunchtid. Behöver du fylla på, satsa på ett mellanmål ett par timmar före träningen.
- Ät vid flera tillfällen! Har man ett stillasittande jobb, finns det inget som hindrar att man sprider ut ätandet på flera små mål. Ät på förmiddags- och eftermiddagsrasten och använd lunchtimmen till motion.
- Glöm inte att dricka! Viktigt att fylla på om du tränat hårt på lunchen, det gör även att viss form av huvudvärk kan undvikas på efter middagen...
Källa: Anders Lind, Friska konsulting

INGER WALLIN

Mer läsning

Annons