Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Visa respekt för tågen"

Annons

Föreningen, som är ideell, bildades 1997 och har idag 57 medlemmar. Sedan våren 2003 äger den de fyra vagnar som står uppställda på bangården vid stationen i Orsa. Tågvagnarnas historia i Jernvägsföreningen började när de köptes från Östersund. De placerades till en början på Tallhed. Förra sommaren lånades de ut till Stockholms kulturförening för ånga och järnväg. När vagnarna var på väg hem till Orsa igen fick de stå en natt i Mora. Något som skulle visa sig vara ett ödesdigert misstag. Under natten var klottrare framme och satte sina tags och målningar på vagnarna.

Vagnarna drogs vidare till Orsa och Tallhed. Vandaliseringen fortsatte med krossade rutor. Slutligen placerades vagnarna där de nu står på bangården. Det är ingen vacker syn. De tågsidor som inte vetter mot stationen, är fullklottrade. Flera rutor, på båda sidor, är krossade. Träskivor täcker några fönster, men även de har slitits loss på vissa ställen. Enligt polisen i Mora gjorde jernvägsföreningen en anmälan den 17 maj i år. Förundersökningen lades ned i brist på spaningsunderlag.

- Det enda sättet att få fast de som gjort det här är att ta dem på bar gärning eller genom tips, säger Göran Nilsson, tillförordnad utredningschef vid Morapolisen.

Hasse Björkman, som är ordförande i Orsa Jernvägsförening, är upprörd över den eller de som står bakom vandaliseringen av tågvagnarna. Han höll själv på att gripa två ynglingar på bar gärning för ett par månader sedan, när de var ifärd med att slå sönder ett fönster på en av vagnarna. Killarna var dock lite för snabba för Hasse som inte hann ifatt.

- Det är synd att man inte kan respektera varandra istället för att göra så här, säger Hasse.

Föreningen hoppas nu att det nyrenoverade loket, T23:an, ska besiktigas inom en snar framtid så att den kan köra vagnarna till Furudal, där de kommer att stå på inhägnat område. När de väl kommer dit återstår ett omfattande saneringsarbete. Jernvägsföreningen har undersökt hur den kan ta bort klottret. Det medel medlemmarna tänkt använda kostar 100 kronor per liter. Om det medlet även tar bort vagnarnas ordinarie färg vet de inte ännu. Är så fallet, måste vagnarna målas om.

Enligt Hasse Björkman kostar en ny tågruta 3 000 kronor, men föreningen har haft tur och kommit över några begagnade rutor som går på ungefär halva nypriset. Monteringen tillkommer, så pengarna rinner snabbt iväg.

Under sommaren har jernvägsföreningen renoverat rälsen vid lokstallet så att den är brukbar. Den har också arbetat med loket T23, som också ägs av föreningen. I lokstallet står också ett ånglok från 1947 som föreningen lånat av Jernvägsmuseét i Gävle. Ångloket ska renoveras. Orsa Jernvägsförening hoppas att dess lok och vagnar i fortsättningen lämnas ifred från de som vandaliserar.

SOFIA WESTMAN

Mer läsning

Annons