Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vinter - då fryser Tåg i Bergslagen inne

Annons

Som vanligt när det blir vinter så fungerar inte de av Tåg i Bergslagen leasade Itinotågen då snö längs spåren yr in i tågens bromssystem som fryser till och slutar att fungera. Något som nu inträffat igen och de bägge Itinotågen som ska trafikera Västerdalsbanan är nu tagna ur trafik.

- Eftersom tågen inte har full bromsverkan plockar vi bort dom. Säkerheten måste alltid gå främst, säger Tord Hult som menar att orsaken till problemen delvis finns i att Västerdalsbanan har låg trafikintensitet.

- Låg trafik gör att det blir mycket snö liggande längs spåren och det yr sedan in i bromssystemen.

Itinotåg finns dock också på andra håll i Sverige, till exempel i Jönköpings län där man alls inte har samma problem som här.

- Men där är trafiken betydligt intensivare med tåg som X2000 som genom sin hastighet blåser undan snö från spåren. Dessutom är snön tyngre nere där och yr inte upp i luften lika lätt som längs Västerdalsbanan.

Det ena av Itinotågen står för tillfället på vagnverkstaden i Borlänge medan det andra är uppe i Norrland för testkörning.

- Det är tillverkaren Bombardier som genomför tester i riktig vintermiljö där uppe. Förhoppningsvis kan de få rätsida på bromsproblemen.

Men timmertågen trafikerar ju också Västerdalsbanan och har tryckluftsbaserade bromsar. Varför kan de köra?

- Jag är ingen teknisk expert, men jag vet att det finns skillnader i bromssystemens uppbyggnad.

Bombardier har ju åtsklilliga gåger lovat att ågärda vinterproblemen på Itinotågen, trots detta blir det inget bättre. Borde inte Tåg i Bergslagen sätta ned foten vid det här laget?

- Vi har satt ned foten och markerat vad vi anser. Samtidigt så är det hela egentligen en diskussion som i första hand ska föras mellan tillverkaren och det företag som vi leasar tågen av.

-För tillfället kan vi bara hoppas att det blir bättre och fortsätta köra med Y1:orna ytterligare ett tag, avslutar Tord Hult.

OLOF SCHÄÄF

Mer läsning

Annons