Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vimplar hjälper besökare hitta rätt

Annons

Men vimpeln betyder också att det löper en osynlig livsnerv mellan företagarna. De hjälper nämligen varandra att slussa kunder och besökare rätt.

Dessutom finns samtliga företagare omnämnda i en liten folder som de till viss del bekostat själva. Merparten av pengarna är dock lokala utvecklingsmedel från EU-Mål 2.

Idén om vimplarna och foldern förverkligades förra året av företagartrion Ann-Sofi Schuisky, Benny Josefsson och Yvonne Johansson.

I synnerhet den förstnämnde hade en viss erfarenhet av liknande initiativ. Men även om Ann-Sofi Schuiskys lilla företag i Vad, Holmgårdslinne, omnämndes i en bok som informerade om hantverk, konst och kaféer i Dalarna fanns det tvivel om någon enda hittat dit på grund av boken.

- Jag var ju bara en liten prick på kartan över Dalarna, påpekade hon.

Därför blev det en folder som fokuserade på det lokala utbudet. Och genast blev de små företagen mycket synligare.

Det är inte längre svårt att hitta småföretagarna som "frivilligt" gömmer sig ute i busken.

Att det med förhållandevis enkla medel går att få upp besöksfrekvensen finns det måhända inga exakta siffror på.

- Men många av de mindre företagen upplevde att de fick fler besök förra sommaren, berättar Yvonne Johansson som driver heminredningsbutiken Speglingar i Smedjebacken.

Hon nämner att det gjordes en utvärdering bland de företag som deltog förra året. Och i flera fall har det talats om att satsningen var lyckad.

Uppmuntrade av detta bestämdes det att göra om samma sak i år.

Den nya foldern är visserligen korrekturläst men har ännu inte gått i tryck. Vimplarna har däremot satts ut.

Dessa markerar också att i stort sett samtliga medverkande företag har extraöppet över Kristi himmelsfärdsdagen till och med lördag.

Yvonne Johansson nämner att en del har valt att hoppa av sedan förra året.

- Men i gengäld har fler hakat på.

HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons