Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vill bli ännu bättre

Annons

Kopparstaden använder nu ett nytt datasystem vid behandlingen av sina enkäter hos hyresgästerna. Det ringar bättre in vad bolaget bör arbeta vidare med för att få allt nöjdare hyresgäster.

En ny arbetsmodell som tar beslutsfattandet långt ner i organisationen har också införts.

Fokus ligger heller inte längre enbart på ekonomin utan också på personal, kunder och utveckling, uppger vd-assistenten Elke Herbst.

- Och resultaten blir direkt kopplade till dem som faktiskt arbetar på Kopparstaden och våra visioner blir därför inte bara ett papper för ledningen, säger hon.

Den senaste enkäten med 59 frågor gjordes i höstas. 58 procent av de cirka 5 940 hushållen svarade. Och resultatet var att 46 procent av Kopparstadens hyresgäster är helnöjda. 67 procent av de tillfrågade ansåg att de kunde rekommendera Kopparstaden som hyresvärd.

- Det är bra siffror, men vi måste nå ännu längre och vårt mål är att bli regionens bästa hyresvärd, säger Elke Herbst.

Det finns en viss variation när det gäller vad hyresgästerna är mest nöjda med. Hela 80 procent är nöjda med bemötandet vid felanmälan och det bemötande de får av kvartersvärdarna. 66 procent är nöjda med trygghet och säkerhet i lägenheterna och 63 procent är nöjda med planteringar och gräsmattor.

Men det finns sådant de är mycket missnöjda med också. Det är bara 30 procent som är helnöjda med värmen i sina bostäder.

Resten anser att det kunde vara bättre och en del är rent missnöjda. 40 procent är rent missnöjda med skötseln av tvättstugorna och 41 procent är missnäjda med säkerheten för garagen.

Det här tänker Kopparstaden nu sätta tänderna i. Speciellt värmen är högprioriterad och målet är att två tredjedelar ska vara nöjda med sitt innomhusklimat i höstens enkät.

- Det är ett stort projekt som nu fått mycket pengar och resurser knutna till sig, säger Elke Herbst.

Det finns också handlingsplaner för hur tvättstugorna ska bli bättre och hur tryggheten i bostadsområdena och på parkeringarna ska ökas. Det kommer också att satsas en del på skötsel av grönytorna trots att det inte var så många som var missnöjda med den delen.

- Detta upplever många som viktigt och vi måste ju också arbeta vidare med sådant för att få ännu nöjdare kunder, säger Elke Herbst.

KATARINA RUDBECK

Mer läsning

Annons