Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilken fadäs av sopbolaget

Annons

- Visst är det pinsamt, säger Christer Österberg, chef för Sita i Dalarna, när han förklarar hur det hela började.

- Vi bytte datasystem tidigare i år och hade räknat med att detta skulle gå så smärtfritt att räkningarna skulle kunna skickas ut normalt under första kvartalet.

Så blev det nu inte. Det var krångligt att komma igång med det nya systemet och därför kom det i dagarna en debitering för de två första kvartalen i år. Alltså dubbelt så mycket att betala lagom till semestrarna för abonnenterna.

Då upptäcks nästa fadäs. På inbetalningskorten har två siffror i postgironumret kastats om.

- Obegripligt hur det har kunnat hända, men så illa är det och människor som sköter inbetalningarna via internet har redan hört av sig, fortsätter Christer Österberg.

Nu kommer Sita i Dalarna att skicka ut en ny försändelse med följebrev där misstaget förklaras. Vidare bifogas ett nytt inbetalningskort.

- Fast där får kunden fylla i postgironumret själv. Det rätta numret står angivet med stora bokstäver på följebrevet, säger Christer Österberg och anger att det här berör mellan 6 500 och 7 000 abonnenter.

I det tidigare följebrevet från Sita i Dalarna, det som bifogats dubbeldebiteringen, står att läsa;

"Vi återvinner - ni vinner".

I det här fallet är det bara posten som kan räkna hem en vinst.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons