Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilka blir effekterna om trafiken halveras?

Annons

Orsaken är naturligtvis att denna vägsträcka har en alltför dålig standard för att kunna ta emot den mängd bilar som ska till och från fjällen vid veckoslut och i anslutning till skollov eller större helger.

Det finns bara två sätt att klara av dessa problem.

Det ena är att snabbt bygga om hela sträckan av riksväg 71 till minst nio meters bredd och kraftigt höja standarden. Detta är dock inte möjligt på kort sikt, eftersom det tar åratal att förbereda ett sådant vägprojekt och dessutom finns inte tillräckligt mycket pengar inom de närmaste 10-15 åren i vägbyggnadsanslag.

Här hjälper inte den goda vilja som Vägverkets regionala representanter visar eller den lobbying som berörda kommuner bedriver. Vägen kommer inte att bli ombyggd inom överskådlig tid.

Det andra sättet är att avlasta vägen genom att aktivt visa att det finns alternativ till rv 71, som kan ta en del av trafiken. Alternativet är vägen från Hedemora över Falun - Rättvik - Mora - Sälen eller Idre, som dessutom är cirka två mil kortare än den som Vägverket skyltar.

Om hälften av fjällresenärerna tog alternativvägen skulle ett stort antal olyckor kunna undvikas. Vägverket har denna kunskap och det vore värdefullt att få del av hur mycket man kunde reducera antalet olyckor om man flyttade halva trafikmängden från riksväg 71.

Jag uppmanar därför de ansvariga på Vägverket att officiellt redovisa dessa uppgifter.

I stället för att se möjligheterna i att aktivt avlasta riksväg 71 genom skyltning och annan information om alternativvägen har Vägverket hittills, trots mångåriga uppmaningar, underlåtit att utnyttja denna möjlighet att minska olyckorna längs riksväg 71 och är därför medansvarigt för de olyckor som händer. Detta har skett med stöd av en stelbent skyltpolicy och det är upprörande att en sådan väger tyngre än nollvisionen, som Vägverket propagerar för och har till uppgift att följa, med noll döda och skadade i trafiken.

Sedan årsskiftet arbetar Vägverkets skyltansvarige i Dalarna, Kjell Nyman, frenetiskt med olika former av hot och krav på att ett par upplysningsskyltar om alternativvägen i Hedemora ska tas ner, vilket innebär att trafikanterna inte ska få denna information.

Har detta agerande stöd av Vägverkets nye generaldirektör Ingemar Skogö? Har även Skogö gett vika för lobbyisterna i Borlänge och Västerdalarna eller har han samma uppfattning som företrädaren Jan Brandborn som stödde förslaget om att alternativvägen bör marknadsföras?

Vad anser Lars Bergfalk, som chef för den nya oberoende Vägtrafikinspektionen, om förslaget att sprida trafiken från den överbelastade rv 71 till en kortare och bättre alternativväg, för att reducera olyckorna eller är också Bergfalk fast i gamla synsätt från hans tid i Vägverket?

CHRISTER WIDÉN

Mer läsning

Annons