Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilka är omotiverade?

Annons

Nyligen kunde man läsa om högstadieelevers dåliga kunskaper, främst då bland elever i Bjursåsskolan. Det var med stor bestörtning jag läste rektor Göran Lidéns kommentar att "det är eleverna som är omotiverade och inte gör sitt bästa".

Det är att göra det enkelt för sig. Problemet ligger alltså hos den stora massan av slöa och liknöjda ungar!

Om rektorn anser att han har koll på eleverna så att han kan bedöma att de inte gör sitt bästa har han då också koll på om lärarna gör sitt bästa?

Det är mycket möjligt, rent av troligt, att en del elever är dåligt motiverade, men kan det i så fall ha något samband med hur undervisningen bedrivs? Vore det idé att kolla upp hur läroplanen följs, om kurslitteratur används, om undervisningen ligger på rätt nivå och så vidare.

Det vore önskvärt att skolan tog initiativ till ett föräldramöte där man öppet kunde diskutera de här problemen, men om till och med rektorn offentligt avfärdar det hela med att eleverna inte gör sitt bästa så är det väl otänkbart att föra en rak och konstruktiv dialog.

Det är emot mina principer att inte underteckna med mitt namn, men eftersom jag har barn i Bjursåsskolan väljer jag att skriva anonymt.

UPPRÖRD FÖRÄLDER

Mer läsning

Annons