Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viktor fick rätt - JO-kritik mot "kassans" köer

Annons

Försäkringskassans mål är att 90 procent av alla sjukpenning-ärenden ska handläggas och utbetalas inom 30 dagar.

- Det målet räknar vi med att nå den första april. Just nu ligger vi på 80 procent, säger Per Helin, länsansvarig för sjukförsäkringshanteringen.

Det är andra siffror än förra våren, när Dalarna var sämst i landet på att betala ut sjukpenning i tid. Arbetet släpade efter och många fick vänta på både beslut och pengar.

Förklaringen var kraven på noggrannare hantering av sjukpenningärenden, i kombination med resursbrist och stora omorganisationer på försäkringskassan.

En av dem som fick vänta var Borlängebon Viktor Åström, 33, som sjukanmälde sig i februari förra året. Han var utbränd, mådde psykiskt dåligt och bifogade intyg från läkaren som sjukskrivit honom.

Viktors ärende fick först ligga länge på försäkringskassan, innan det började behandlas. Efter nästan tre månaders väntan kom beskedet att han inte skulle få någon sjukpenning. Det var försäkringskassans egen läkare som gjort den bedömningen.

- Hur man kan få ta det beslutet retroaktivt, flera månader efter sjukanmälan, är otroligt märkligt, säger Viktor Åström.

I samma veva var sjukskrivningen slut och han började jobba.

- Men jag hade dragit på mig massor av räkningar. Det tog ett halvår att komma igen ekonomiskt, säger Viktor Åström, som tvingades vända sig till socialen för att klara sitt uppehälle under våren.

Att försäkringskassan nu fått JO-kritik för den långsamma handläggningen tycker han är bra:

- Hela förfarandet är helt ruttet.

JO konstaterar också i sitt beslut att det är särskilt viktigt att Försäkringskassan jobbar snabbt när man överväger att inte betala ut sjukpenning.

- Vi hade uppenbara problem under första halvåret 2005. Men sedan sommaren har det bara blivit bättre och bättre, säger Per Helin på Försäkringskassan i Dalarna.

- Vi tycker naturligtvis också att det är oacceptabelt att kunderna får vänta för länge på besked. Nu har vi styrt om resurserna, fortsätter han.

Att göra något åt situationen har dock tagit lite längre tid än försäkringskassan räknat med.

- Men nu känns det som att vi snart är framme, säger Per Helin.

Viktor Åström är nu i full gång med att starta eget.

INGER WALLIN

Mer läsning

Annons