Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viktigt med uthållighet i Faluns utvecklingsarbete

Annons

När det gäller profilområdenas eventuella förtjänster och missgrepp så pågår den översyn som Olle Holmkvist efterlyser. Sedan i våras har Eurofutures haft uppdraget att kritiskt granska utvecklingsarbetet, så här tre år efter starten. En första rapport kommer att lämnas till kommunstyrelsen den 26 augusti, och då har Holmkvist också möjlighet att ta del av resultatet.

Vi kan redan i dag peka på en del brister i profil- och utvecklingsarbetet:

- Antalet projekt som kommersialiseras bör kunna bli fler. Det är viktigt att nya småföretag växer ur de idéer och forskningsresultat som sett dagens ljus i utvecklingsarbetet.

- Sambandet och samarbetet mellan de olika profilerna och projektena måste stärkas. Tidigt i utvecklingsarbetet betonades potentialen som finns just i gränssnittet mellan de olika profilområdena. Det här har vi inte tagit vara på. Våra egna förvaltningar måste också engageras mer i arbetet.

- De fysiska förändringar som behövs för att åstadkomma "den täta staden" har förbisetts. Genom upprustade och förändrade fysiska miljöer synliggörs nya samband och vi kan skapa nya och attraktiva etablerings- och boendemiljöer.

Trots detta har arbetet med att ge Falu kommun en ny profil varit framgångsrikt. Nyföretagandet ligger bland de tio främsta kommunerna i landet, befolkningen har ökat med 600 personer sedan I13 lades ned och antalet arbetstillfällen har hela tiden ökat.

Att som Holmkvist ifrågasätta hela utvecklingsarbetet vore att börja om på ruta ett. Det är ingen bra idé. Sådant här arbete kräver uthållighet och mod. Och att avbryta insatserna i ett läge när resultaten börjar synas, vore att slänga yxan i sjön. Att mediaområdet inte förtjänar att satsas på måste vara en lapsus av Olle Holmkvist. Tio procent av kommunens förvärvsarbetande (drygt 2 000) är sysselsatta i branschen. Tryckerier, tidningar, förlag, företag inom tv, filmproduktion och reklam samt nya företeelser som strömmande media, web- och spelproduktion verkar ha gått Olle Holmkvist spårlöst förbi.

Att vi skulle vara så fokuserade på våra profiler; hälsa/idrott, kultur/turism och media/it att vi inte ser andra branscher och företeelser är fel. Dessutom finns det ett centralt begrepp, livskvalité, som sammanfattas i kommunens huvudslogan "Tid att leva - Kraft att växa". Falun har alltså redan formulerat ett generellt budskap som väl täcker det Holmkvist efterlyser. En kommun där vi har ett rikt kultur- och fritidsliv, bra boendemiljöer och service samt en dynamisk miljö för företagande, forskning och utbildning.

Vi har heller aldrig motarbetat något företag som vill etablera sig, bara för att det tillhört "fel" profil. Tvärtom bemödar sig näringslivskontoret att serva alla befintliga och potentiella företag på ett högklassigt sätt. Detta vitsordades särskilt i samband med att Nordic valde att förlägga sitt Sverigekontor till Falun.

Jag brukar ofta beröra den bild som vi förmedlar utåt - att vi är goda ambassadörer för vår kommun och region. Jag hoppas att Holmkvist trots sina kritiska synpunkter är beredd att delta i ett sådant arbete, för att stärka Falun. Den här uppgiften faller tungt på oss politiker och andra nyckelpersoner, men också på media. Genom kritisk granskning och konstruktiv debatt, men också genom förmedlandet av positiva nyheter och trender skapar vi tillsammans ett ännu starkare Falun!

JONNY GAHNSHAG

Mer läsning

Annons