Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi vill ha klassmorfar kvar

Annons

Klassmorfar... Begreppet talar för sig själv, det handlar om trygghet. En vuxen person i skolan som har tid. Som ser barnen och som lyssnar på barnen. Som finns där han behövs utan att ha bråttom eller några särskilda krav på att prestera en uppgift.

Gylle skola är en av Dalarnas största skolor, med över 750 elever. Här har vi en klassmorfar som heter Sven-Erik "Ecke" Borg. Det är han som sitter där med kaffekoppen på bänken ute på skolgården och lyssnar till berättelser från sju-, åtta- och nioåringar på mornarna.

Det är han som ser till att de kommer på bussen som de ska, som hjälper till i matsalen, i omklädningsrummen vid gymnastiken och ute på skolgården. Ecke spelar gitarr och sjunger med barnen. Han sprider en stämning som varje skola behöver, helt enkelt.

När de nya arbetsmarknadsreglerna nu börjar att gälla så försvinner de pengar som vår klassmorfar och alla andra klassmorfäder i kommunen får för att bedriva sin verksamhet. När bidragen försvinner så väljer kommunen att avveckla verksamheten.

Man har satsat på att utbilda dessa vuxna som är klassmorfar i skolorna. Man har sett positiva effekter. Investeringen ter sig lyckad när man tittar närmare på den. Hur kommer det sig då att man plötsligt kastar alltsammans överbord?

Ecke är ledsen över att behöva sluta. Barnen är förtvivlade och vi föräldrar blir smått desperata. Förstår inte omvärlden hur viktigt det är med vuxna i skolan? Det handlar om en långsiktig investering som kan ge stora vinster i framtiden.

En enkät som presenterades i media den här veckan säger att nästan 23 procent av eleverna i årskurs två har blivit kränkta av andra elever. Det är ju helt förfärligt. Kan det möjligen bero på att vi har för få vuxna som ser vad som händer? Som har tid att bry sig och skapa en trygg och nära miljö?

Lärarna har för mycket att göra. Man drar ner och drar åt hela tiden. En stor del av tiden går åt till att ta hand om barn som har det jobbigt i stället för att lära ut nya kunskaper. Vilka konsekvenser kommer det att få på sikt? Kan man på något sätt skapa bättre förutsättningar för lärandet?

Vi vill ha vår klassmorfar kvar på Gylle skola. Vi vill också att andra skolor med klassmorfar ska få ha kvar den trygghet som det här innebär. Vi vill att kommunen ska inse värdet av att investera i klassmorfar trots att bidragen försvinner.

Nu vill vi väcka debatt i frågan. Vi uppmanar kommunen att göra en rejäl konsekvensanalys. Vad kostar en klassmorfar och vad kostar en arbetslös 60-åring? Hur får samhället - det vill säga vi allihop - ut mest för pengarna?

Tänk långsiktigt. Lyssna till barnen, lärarna och föräldrarna och fatta ett förnuftigt beslut i frågan. Vi har något som fungerar mycket bra. Låt det fortsätta så.

GYLLE BRUKARRÅD GENOM ORDFÖRANDE LENA LAGESTAM

Mer läsning

Annons