Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi har mycket att vara stolta över Mikael Elfsberg

Annons

- Det borde vi ha gjort för länge sedan. Alltför ofta fok-useras det på negativa saker, frågar man personer på besök i stan om vad de har för bild av Borlänge, så kommer oftast detta inte alls på tal, men vi som bor här kanske tyvärr inte alltid är ambassdörer för vår stad.

Mikael Elfsberg vill att vi istället borde tala om allt det som är bra med Borlänge.

- Ja, och det är en hel del. Vi har mycket att vara stolta över, säger han.

Det var vid årsskiftet som Mikael Elfsberg tilträdde tjänsten som vd för Borlänge & Co, efter Tiina Ohlsson som samtidigt tog över jobbet som ny näringslivschef.

Mikael Elfsberg har ingen egentlig turismbakgrund. Han kommer från fastighetsbranschen med ett långt förflutet i Riksbyggen, bland annat med marknad och försäljning och som chef för kontoret i Borlänge. Senast var han verksam på Riksbyggen i Stockholm.

- Jag trivdes enormt bra där, men tvekade ändå inte när jobbet på Borlänge & Co blev aktuellt, säger han.

Främst av två skäl.

Det ena är familjen.

Det andra ett brinnande intresse för hembygden.

- Det betyder mycket för mig att ha en nära kontakt med mina närmaste och jag trivs fantastiskt bra i Borlänge och i Torsång där jag bor, säger han.

Han vill vara med och utveckla Borlänge och tycker att Borlänge & Co är ett mycket spännande företag som jobbar med stor bredd för Borlänges bästa.

Han talar engagerat om allt vad han vill göra och den övergripande ambitionen är att se till att Borlänge får en tydlig profil, som en attraktiv stad att besöka, leva och verka i.

- Ett sätt att åstadkomma det är att fokusera på vad Borlänge har att erbjuda, säger han och fortsätter:

- Vi kallar oss ibland för kulturstaden, men vi kanske inte lever upp till det riktigt. Kanske skulle vi kalla oss handelsstaden eller musikstaden istället och då tänker jag inte bara på Jussi Björling eller andra kända musiker som kommer härifrån. I dag har vi också exempelvis Boom Town och Peace and Love, säger han.

Han tycker att kultur, nöjen och evenemang av olika slag är viktiga för att människor ska tycka att de bor i en i en attraktiv stad, där det händer mycket och där det finns ett stort utbud. Men det finns mycket annat som har betydelse anser han.

- Vi vill ju marknadsföra och utveckla Borlänge som resmål och då gäller att ta ett samlat grepp och att göra det ordentligt, och långsiktigt, säger han.

En annan målsättning är att öka inflyttningen och företagsetableringarna.

- Borlänge är en framåt kommun och duktig när det gällt att locka hit företag. Företagare som etablerar sig här känner sig välkomna och får den hjälp de behöver.

- Kommunen har ordnat mer tomter att bygga på och fler barnomsorgsplatser. Det är sådana saker som jag vill att Borlänge blir ännu mer känd för, säger Mikael Elfsberg.

Han har många idéer som han hoppas kunna förverkliga. En är att ha turistinformation i Kupolen.

- Jag vet i dag inte exakt hur ett sådant upplägg skulle se ut och jag har inte haft några diskussioner med Kupolen, men visst vore det bra om vi kunde etablera oss där i någon form.

- Kupolen har omkring fem miljoner besökare varje år. Det säger ju allt om möjligheterna.

Då skulle man till exempel kunna berätta om allt som är bra med Borlänge, om det omfattande föreningslivet och idrottsverksamheten, om Romme Alpin och Aqua Nova, om Gyllbergen och Torsång, om Ösjön och Runn, om Peace and Love, Dalecarlia Cup, Framtids-dalen och Bergslagsdiagonalen, om...

- Ja, nog finns det mycket som vi kan vara stolta för och som vi ska berätta om när vi har möjlighet. Det har vi allt att vinna på, säger Mikael Elfsberg och fortsätter:

- Turistnäringen är den när-ing som växer mest i Sverige. Den omsatte över 191 miljarder kronor förra året.

I Borlänge var motsvarande siffra cirka 400 miljoner kronor!

- Det motsvarar 330 årsarbeten, ett ganska stort företag med andra ord, säger Mikael Elfsberg.

CLAES HUSAHR

Mer läsning

Annons