Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi följer de regler som finns"

Annons

- Man är skyldig att inställa sig när vi kallar till träffar. Att en bil inte fungerar är inget skäl för att inte komma. Då måste man ordna transport på något annat sätt

- När vi ser att saker och ting inte är som de ska är vi skyldiga att anmäla det till a-kassan.

Det säger Anne Unge, chef på Arbetsförmedlingen i Ludvika, med anledning av den svidande kritiken från den periodvis arbetslöse skogsarbetaren Anders Karlsson från Lövkullen.

På grund av rådande sekretessbestämmelser är hon förhindrad att närmare gå in och kommentera detaljer i det enskilda fallet.

- Men generellt gäller att vi har en myndighetsutövning när det gäller a-kassan. Det vill säga att när vi anser att någon inte följer regelverket ska handläggarna anmäla det till den a-kassa som är aktuell för den personen, fortsätter Unge.

- Sedan granskar de ärendet utifrån sitt regelverk och gör en bedömning. Oftast blir det så att man sätter ner a-kasseersättningen med 25 procent eller mer.

Unge betonar vidare att en säsongsarbetare som är inskriven hos Arbetsförmedlingen ska ha som mål att söka och få ett fast arbete på heltid.

- Ett säsongsjobb är ingen lösning för framtiden. Man måste söka ett jobb som ger anställning året runt. Man måste hela tiden vara aktivt sökande till ett sådant för att få stämpla upp.

Även om Karlsson i efterhand har fått upprättelse anser inte Unge att den aktuelle handläggaren gjorde fel när hon rapporterade honom till a-kassan.

- Vi är ju tjänstemän och följer det regelverk som finns. Det är vårt uppdrag.

Hon har också en teori om varför Karlsson känner stort obehag när han besöker Arbetsförmedlingen.

- Det är alltid en jobbig situation att bli arbetslös och då är det lätt att det kan uppstå sådana här situationer när man som sökande inte är riktigt nöjd, slutar Unge.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons