Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi behöver glädje och harmoni

Annons

Jag läste Taggens inlägg den 24 juli. Taggen uttalade sig om Svenska kyrkan och om alla viktiga ceremonier, som kyrkan står för. Den som går ur kyrkan, kanske inte tycker att dessa ceremonier känns så viktiga.

Kärnan i den kristna tron är, som jag ser det, det föredöme Jesus gav oss, genom sitt liv och sin död.

Att kyrkan kommit fram till att Jesus gav sitt liv för våra synder och att Gud skulle kräva ett sådant offer, tycker jag för min del är rena hedendomen.

Inte heller tror jag att Jesus var en trollkarl. Många av undren verkar vara efterkonstruktioner. Jesu "trollkonster" kan inte vara så viktiga. Jo, kanske om man är barn, som älskar sagor.

Vad nutidsmänniskan i dag behöver (tror jag), är ett sätt att leva som ger glädje och harmoni.

Det finns ju många moderna profeter i vår tid, som har mycket att ge den andliga sökaren. En av dem är Dalai Lama.

Han har lidit mycket, men syns alltid glad och harmonisk. Han är fylld av handling, ansvar och uppoffring för alla levande varelser. Fred är hans huvudbudskap.

Dalai Lama är tibetan, men framför allt är han världsmedborgare.

Han ensam kan inte förändra världen, men när man läser hans böcker känner man inspiration att själv försöka delta i kampen mot ondskan i världen. Efter bästa förmåga.

Majvor Dahlgren

Mer läsning

Annons