Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Veronica vill bli rekordsnabb

Annons

Lyssna på:ModemBredband

Veronica Landberg

Tågkompaniet har bestämt sig för att försöka sätta nytt svenskt hastighetsrekord för tåg till sommaren. Detta som en del i ett stort utvecklingsprojekt: Att vara med och ta fram en ny generation snabbtåg i Sverige.
– När Tågkompaniet sökte förare som var intresserade tänkte jag att det kunde vara kul att pröva något nytt. Kul att se lite nya järnvägssträckor och dessutom att vara med om att utveckla ett nytt tåg. Extra kul kändes det att det ska gå fort också, berättar Veronica.
Men från att ha varit en kul grej, säger hon att hon nu också börjat fatta att hon kan gå till järnvägshistorien i Sverige som den snabbaste lokföraren.
– Det känns ju extra häftigt.
Veronica började sin järnvägsbana med jobb i SJs kundtjänst i Krylbo. Hon sökte sedan jobb som tågmästare i Falun.
– När de sedan sökte tågmästare som ville vidareutbilda sig till lokförare, nappade jag direkt. Och det har jag inte ångrat. Det är hur kul som helst!
I början körde hon Intercitytåg mot Stockholm, men det senaste året har det bara blivit Reginatåg. Tåg som gör runt 200 knyck.
– I Dalarna är 140 den vanligaste hastigheten vi kör i. Men det finns en sträcka mellan Kolbäck och Västerås där vi får köra i 200 kilometer i timmen. Då går det riktigt fort. Det blir mer spännande. Signalerna kommer väldigt fort, och det gäller att man är riktigt vaken då.
Tågkompaniets mål är att till sommaren komma upp i över 300 kilometer i timmen med ett trimmat Reginatåg.
Skrämmande?
– Ja, det kommer nog att pirra lite extra när man kommer en bit över 200, säger Veronica.
Det gällande hastighetsrekordet för tåg sattes i mitten av 1990-talet med ett specialbyggt X 2000-tåg.
Tågkompaniet, tågtillverkaren Bombardier och Banverket har startat ett arbete som går ut på att få fram en ny generation svenska snabbtåg. Om fem år är målet att ha utvecklat nya tåg som kan gå i 250 kilometer i timmen, att jämföra med X2000 och dagens Reginor som går runt 200.
– Om fem år ska Bottniabanan vara klar, en bana som byggs för att klara 250 kilometer i timmen. Detta handlar om att tåget i Sverige måste ta ett tekniksprång för att hänga med investeringarna i banorna, säger Sven Malmberg, trafikchef vid Tågkompaniet.
Testerna ska inledas när sommartidtabellen börjar gälla i mitten av juni. Troligen kommer testerna att ske på västra stambanan, mellan Töreboda och Skövde.
– Det kommer att bli mycket testande. Det gäller inte bara att få tåget att gå fort. Det gäller att hitta balans i tåget så att det får stabilitet när det går rakt fram. Det största problemet att köra fort med tåg är nämligen inte i kurvorna, utan på raksträckor. Dessutom blir kontakten mellan strömavtagare och kontaktledning känsligare för varje hastighetshöjning.
Bromsar och motorer måste också testas.
– Ska vi ha tåg som ska gå i 250, måste de testas i betydligt högre hastigheter. Jag hoppas att vi ska kunna kräma oss över 300, säger Malmberg.
Och därmed kommer det gamla svenska hastighetrekordet för tåg att flyga all världens väg.
Med Vernonica Landberg vid spakarna.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons