Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vedette - vad är det?

Annons

Det är ingen söndagsutflykt för de 16 Vedette-bilarna att göra den 400 mil långa resan från Frankrike.

De flesta bilarna har 50-talet år på nacken, men större haverier har de hittills undvikit. Småproblemen finns där men de hjälper mest till att öka gemenskapen i gruppen.

- Vi delar alla våra upplevelser, och våra problem med bilarna. Det är Vedette som för oss samman, säger Jean Beijard från Paris.

Skillnaden mellan en resa med Vedette-klubben och en vanlig semesterresa ligger i bilkulturen. Under resan i Sverige finns svenska Vedette-ägare med som guider.

- För 22 år sedan gjorde vi en likadan resa hit, många ville tillbaka igen. Annars är det första gången för många i Sverige, säger ordföranden i franska Club Vedette, Michel Gaullier.

Det är totalt ett trettiotal entusiaster i sällskapet, alla har fastnat för det ovanliga franska bilmärket. På femtiotalet stod Vedette för lyx och flärd. Ursprungligen var det Ford som byggde bilarna och i alla Vedette finns en V8-motor och karossen på alla modellerna var stor och amerikainspirerad med mycket krom och starka färger.

Märket tog sedan över av biltillverkaren Simca och fram till 1961 byggdes bilarna efter samma mönster innan märket försvann.

- På 50-talet tyckte jag de här bilarna var så vackra att jag bestämde att jag måste ha en, säger Yngve Högberg från Svenska Vedette-klubben.

Relationen till bilarna är stark. Många har tagit över sina föräldrars bil, eller haft samma bil ända sedan tiden då märket var en symbol för elegans och fraktade direktörer och presidenter.

- Jag köpte min Vedette Chambord från 1959 när jag var 24 år. Vi åkte på bröllopsresa i den och jag har den fortfarande, säger Michel Gaullier.

CARL-MAGNUS FAGERHOLM

Mer läsning

Annons