Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Veckans tv-krönika Blir Svantes succé ännu större i år?

Annons

Önskerepris eller rent av bättre? I fjol var vi nästan 15 miljoner som såg den genom delning förökade Melodifestivalen. Jag tror inte det blir färre i år.

Inget annat tv-program har genom åren skaffat sig en så stark position i den svenska televisionens tablåer. Älskat eller illa omtyckt, ifrågasatt trams eller en självklarhet under tv-året: Alla har sin åsikt, både proffstyckare och normala tittare.

Just hatkärleken har nog bidragit till att ge melodifestivalen dess styrka genom åren och gjort den till den svenska televisionens starkaste varumärke oavsett kanal.

Marknadsföringen har ju inte heller blivit mindre. Eller kanske heter det konsumentupplysning när det handlar om icke kommersiell television...

Det är fler än Skara-Bert som skrattar med hela ansiktet. På något sätt vilar hans ande alltid över Melodifestivalen.

För ett par år sedan var det Friends. I år har han höstens elever från den egna "drömfabriken" Fame Factory i Skara (och TV3) väl utspridda i startfälten.

Leendet på Svante Stockselius läppar är förmodligen något mindre. Visserligen är han mannen bakom det nu repeterade succékonceptet och ska ha all heder. Men numera finns Stockselius hos den kommersiella konkurrent som just nu har svårt att matcha SVT så gott som varje dag i veckan. Melodifestivalen gånger sex lär inte göra det lättare.

Spontant förefaller det som herr Stockselius skulle behövas i en än mer central och inflytelserik position i TV4-organisationen än som inköpsansvarig.

Kanalen har oerhört svårt att hitta nya programidéer som går hem och tycks få lita på gamla, säkra kort som Äntligen hemma och När och fjärran.

I går var ju dessutom Kristian Luuk tillbaka med sin sena kväll. Välkommet men lite för sent om aftonen för att locka den breda publiken.

Jag trodde i min enfald att söndagssatsningen på en sporttimma skulle ge tittarrespons. Men med konceptet komedi plus sport-spegel har SVT även söndagskvällarna i ett järngrepp.

Sportspegeln hade exempelvis nästan tre gånger så många tittare som TV4-sporten, trots nysatsningen, i söndags.

Och det är klart: Vad en tv-timma ger beror ju på vad den fylls med. I söndags var det mycket prat men lite bilder. Besöken i verkligheten var besvärande få.

Under hockeydebatten, mellan Boork och Loob, handlade det mest om konstfullt bildspel som tog all uppmärksamhet från orden.

Är det program som måndagskvällarnas "komedi" Hem till Midgård som ska höja fyran lär lyftet dröja. Det är snudd på Spurt-varning för Markoolio och kompani...

Veckans hopp

Blir verkligheten vad presentationerna lovar blir både 24 och TV4 plus rejäl bonus i det digitala tv-utbudet. Blir detta lyftet för den digitala televisionen i Sverige?

Veckans flopp
Även stavhoppare kan floppa. Miro Zalar som programledare för Spurt är grov rivning redan på lägsta höjden. Hela programmet förtjänar töntmärkning.

HANS DAHL

Mer läsning

Annons