Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vattenkriget trappas upp

Annons

Spendrups nästan osanolikt goda framgångar med Lokavattnet leder nu till att bryggargiganten Carlsberg tar upp kampen om struparna.

Målet är att Ramlösa ska återta den förlorade positionen som marknadsledare.

Carlsberg kopierar Spendrups framgångsrecept och släpper Ramlösa med en serie nya smaker, av lime & citron, granatäpple och skogshallon och så tar man bort sin röd citrus.

Man till skillnad från Spendrups så ger sig Carlsberg också på att designa om etiketterna. Lokan har alltid haft inslag av Berg- slagens skogar och sjöar i sig.

Ramlösa har sedan tidernas begynnelse haft med Johan Jacob Döbelius, grundaren av Ramlösa Hälsobrunn år 1707, på etiketten. Nu går han i graven och ger plats för bär och frukt.

I höst kommer Spendrups nya tappningslinje i Grängesberg att tas i drift, det innebär att Spendrups får ett helt nytt vapen i vattenkriget. Spendrups kommer att kunna profilera sina plastflaskor i en av världens effektivaste tappningslinjer. Carlsberg svarar med att i Ralmlösa bygga ut sitt lager.

Loka var det vattenmärke som ökade försäljningen mest i fjol. Spendrupsägda Loka är det största varumärket i Sverige med 26,5 procent av marknaden. Därpå följer Carlsbergs Ramlösa 16,9 procent. Loka har på fem år gått från det tredje största varumärket till att i dag vara störst på den svenska marknaden.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons