Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerdalsbanan, en bana för framtiden!

Annons

Meningarna om Västerdalsbanans betydelse går isär trots att:

Världen konsumerar olja i allt snabbare takt.

Efterfrågan på olja ökar och tillgången minskar = högre bensinpris.

Vi talar om det gröna folkhemmet.

De trafikpolitiska målen i princip säger att järnvägen ska spela en större roll som transportör av gods och människor.

På kort tid har en intresseförening för banan bildats av kommunerna Malung, Vansbro, Gagnef och Borlänge. Onsdag den 29 mars bildades i Vansbro nätverket Västerdalsbanans vänner. Dessa två aktörer har som uppgift att visa på möjligheterna att utveckla banan till gagn för de boende i Västerdalarna och för besöksnäringen, inte minst i Sälenfjällen.

Jag ser en utveckling i fem steg:

Stimulera till ökat resande på befintlig bana.

Elektrifiering och upprustning av befintlig bana, Repbäcken-Malung.

Utbyggnad Malung/Malungsfors- Kläppen/Fiskarhedens såg.

Utbyggnad Kläppen-Sälen.

Utbyggnad Sälen-Trysil (vision).

Upprustningsbehovet är stort och likaså behovet av välvilja, fantasi och tillmötesgående från myndigheten Banverkets sida. På sträckan Repbäcken-Vansbro ligger det räls som tillverkades före skotten i Ådalen 1931. Rälsen var således redan begagnad (30 år) när den lades på plats i början av 60-talet.

På sträckan Vansbro-Malung gjordes rälsbyten i omgångar 1984 och 1987. För att hålla nere kostnader vid upprustningar av bandelar liknande Västerdalsbanan, används ofta begagnad räls och bättre begagnade slipers.

Enligt uppgift från Banverkets huvudkontor och rälslagret i Nässjö finns det i ett trettiotal mobbförråd med räls som skulle kunna användas som kvalitetshöjande åtgärder på banan. Dessutom sker i sommar spårbyten och spårupprustningar mellan Bollnäs-Ljusdal och det materialet skulle kunna vara ett välkommet tillskott till V-banan. Visst handlar det om en del pengar trots allt, men jag ställer mig frågan: Finns det över huvud taget någon vilja från regeringens och Banverkets sida att rusta och modernisera Västerdalsbanan?

Hur går man då från tanke och idé till handling och genomförande när regering och Banverket redan gjort sin prioritering och delar av fjällnäringens representanter har somnat in bakom ratten. Goda idéer, bra underlag, visioner, enighet och lite jävlaranamma brukar enligt mitt sätt och se det vara en bra start när man ska förvandla ett problem till en möjlighet.

Dessutom tror jag att vi snart får lite gratis draghjälp på grund av stigande världspriser på olja.

Västerdalsbanans vänner har redan ett hundratal medlemmar i sitt nätverk och ett fyrtiotal idéer i sin idébank om banan och nya intressanta tankar trillar in hela tiden. Dessutom vet jag att kommunerna i intresseföreningen ska ta fram faktaunderlag genom en utredning.

Sammantaget ser vi nu en kraftsamling för banan och Västerdalarnas utveckling.

Vill du vara med?

LEIF LINDSTRÖM

Mer läsning

Annons