Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerdalsbanan eller Moraflyget?

Annons

Svar till Flitig Stockholmsresenär, den 16 december.

Påståendet om att lägga ner Västerdalsbanan är helt vansinnigt. Det är inte bara persontrafik på banan. Det går också timmer och virke från skogsindustrin i Västerdalarna. En total nedläggning av banan skulle dessutom öka trafiken på den redan hårt belastade riksväg 71.

Om resandet minskar eller är för litet för att motivera persontrafiken på Västerdalsbanan får man göra åtgärder för att få tillbaka resenärer genom att investera i till exempel hastighetshöjande åtgärder där det behövs. Alla vill inte sitta på en buss som går in i varje liten by ända från Vansbro till Malung eller Borlänge. Man vill åka fort och effektivt. Ett utökande av pendlingsmöjligheterna till Borlänge betyder också tillväxt längs banan.

Jag undrar hur mycket flygtrafiken Borlänge - Mora kostar för skattebetalarna? Jag skulle gärna vilja ha svar på det och hur resandeunderlaget ser ut där. Om man lade dessa pengar på järnvägarna i länet istället skulle det vara en stor miljöinvestering.

Varför ha en dyr flygtrafik på sträckan när det redan finns en väl fungerande järnväg som går från centrum till centrum. En bättre förbindelse till Dala Airport från resecentrum i Borlänge skulle vara en bättre lösning för dem som ska flyga vidare till Malmö eller Göteborg.

Vad beträffar Tågkompaniets chartertågsverksamhet så ingår som bekant även resor för skidfantaster till Sälen via Västerdalsbanan. Ett test gjordes i vintras med goda resultat.

PER M

Mer läsning

Annons