Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vasaloppet även i spelform

Annons

I höstas satte de fyra klasskamraterna i gång med att planera sitt projektarbete.

När de hade bestämt sig för att satsa på ett UF-företag började de spåna på vilken produkt de ville göra. Ganska snart kom de fram till att ett spel var en kul idé, och inspirerade av tidigare lokala spel som exempelvis Siljanspelet kom de fram till att temat skulle vara Vasaloppet.

- Jag tror att det är bra att satsa på en lokal grej som många är engagerade i. Vasaloppet är väldigt stort, och de flesta som bor här är intresserade av det. Vi har fått många positiva reaktioner, både från kompisar, lärare, föräldrar och folk som har sett oss på mässor, och det känns självklart jättekul, berättar Emma.

När de hade utvecklat själva spelidén började det praktiska arbetet. Att skriva de 100 frågekorten tog sin lilla tid och krävde en hel del research. För att få reda på tryckkostnader och lämpliga mått på spelplanen tog de kontakt med ett tryckeri, och sedan började de skissa på spelplanen, 90 steg mellan Sälen och Mora, ett för varje vasaloppskilometer. Det som tog längst tid var att prata med alla företag som skulle tänkas vilja ha sina annonser med på spelplanen.

- Vissa svarade ja eller nej på en gång, medan andra tog längre tid på sig att svara. Sedan var vi ganska sega med att få in annonserna i tid till tryckningen också. Vi ville ju ha spelen färdigtryckta innan årets vasalopp, och det hann vi till slut, med två dagars marginal! Både föräldrar och vänner fick rycka in och hjälpa till med att paketera spel så att vi kunde stå och sälja dem under vasaloppsveckan.

Just nu arbetar de med att sälja sina spel. Mora kommun har köpt in ett gäng, likaså leksaksaffären i Mora och vissa av företagen som annonserar.

- Vi har även tänkt fråga några andra närliggande kommuner om de är intresserade av att köpa spelet. Att sälja till skolor är också en idé vi har tänkt försöka oss på. Man lär sig väldigt mycket av att spela vårt spel, så det skulle mycket väl kunna användas i undervisningen, menar Emma.

Att driva sin uppfinning som UF-företag är något hon absolut rekommenderar.

- Det har varit jätteroligt att jobba med, samtidigt som man har lärt sig väldigt mycket.

Nu närmast är det Sverigefinalen på Älvsjömässan i Stockholm som hägrar för de fyra företagarna, sedan de i konkurrens med cirka 60 andra företag lyckades vinna klassen som bästa UF-företag i Ung Företagsamhets regionaltävling som gick av stapeln i Falun under den gångna helgen.

MALIN RINGSBY

Mer läsning

Annons