Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varumärket Sverige ökar i värde

Annons

Sverige är Skandinaviens USA. Det har den världsledande varumärkesforskaren Simon Anholt kommit fram till. Vårt varumärke är värt 464 miljarder dollar enligt Anholt.

I ett index där drygt 25|000 människor världen över har rankat sin uppfattning om 40 länder hamnar Sverige på en åttonde plats. Danmark och Norge kommer först på plats 13 och 14. Att vi sopar banan med våra skandinaviska grannar kan vi tacka Ericsson, Absolut, Volvo och IKEA för.

Svenskarna är kort sagt bättre på att profilera Sverige som land jämfört med norrmän och danskar.

Varumärket Sverige värderas till 464 miljarder dollar, en uppgång med 16,5 procent sedan föregående år. En spottstyver dock i jämförelse med ettan USA, som toppar varumärkesligan med 19|735 miljarder dollar.

För att få upp summan bör vi marknadsföra kungahuset bättre. Statsskicket monarki är högvaluta i den moderna världen, enligt Anholt.

TT

Mer läsning

Annons