Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vartannat larm är fel

Annons

- Om vi får för mycket anrop, finns ju risken att de som verkligen behöver hjälp får vänta, fortsätter han.

Pratar man om felringningar till SOS tänker de flesta nog i första hand på barn som busringer. Något som visserligen har ökat sedan mobiltelefonen slog igenom, men det är inte alls det största problemet för SOS-operatörerna.

- Vi får en hel del samtal från folk som helt enkelt inte tagit reda på vart de egentligen ska vända sig. De betraktar oss som en stor informationscentral. En typ av missbruk som beror på ren slapphet, säger Åke Kjellin.

- Vissa saker kan också kännas akuta för en enskild person, till exempel om man tappat sin plånbok. Men i vår värld är det ingen livshotande situation, fortsätter han.

Totalt har antalet felringningar ökat med 60 procent sedan mitten på 1990-talet. När det var som värst 1998, var 65 procent av alla 112-anrop en felringning. I dag är det något bättre.

En av orsakerna till den stora ökningen är att det blivit så vanligt med mobiltelefoner.

Tekniska brister i mobiler och telefonnät ställer till mycket elände. En stor del av felringningarna är så kallade "tysta anrop" från mobiltelefoner. Operatören svarar, men det finns ingen där.

Den här typen av problem väntas dessutom bli ännu fler när den tekniska utvecklingen rullar vidare. Det blir till exempel allt vanligare att ringa via ett datanät.

SOS Alarm jobbar på många sätt för att få ned antalet fel- och okynnesringningar. Man trycker på för att olika teleoperatörer och myndigheter ska göra sin del.

Att folk försöker ringa gamla borttagna telefonnummer som börjar med 112 och kopplas fram till SOS, är ett problem som man hittat en teknisk lösning för.

Dessutom körs en stor informationskampanj, riktad till 9-14-åringar.

- En bra åldersgrupp att satsa på. Det kan vara svårare att lära "gamla hundar sitta", säger Åke Kjellin.

INGER WALLIN

Mer läsning

Annons