Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vart tog tåget vägen

Annons

För två år sedan skulle Orsa järnvägsförening, med Ors Gunnar Andersson och Dan Broström i spetsen, köra utflyktståg av olika slag. Man skaffade ett antal fina personvagnar, ett ånglok som skulle bli dragplåster till Orsa och ett diesellok som tillfällig dragkraft. Dan Broström lät också meddela att man ordnat med körtillstånd på Inlandsbanan.

Ännu har inget skett. Rom byggdes inte på en dag, proklamerade föreningens ordförande, Hans Björkman, i en insändare. Frågan är när den dagen kommer?

Ett antal Orsabor blev medlemmar i föreningen som, genom dåvarande ordföranden, Ulf Björklund, fick sitt säte i järnvägsstationen. Där hade man på onsdagarna möten som gav noll i utbyte. Nu är man utkastad därifrån då inget kontrakt upprättades mellan parterna.

Vad händer med den rullande material som föreningen dragit på sig och som inte kommit eller kommer till användning? Är det så att föreningen aldrig kommer att utvecklas? Det syns heller ingen som arbetar i lokstallet. Andra föreningar i Sverige, som startat flera år senare, har redan etablerat sig och kör tåg för att få inkomster för att klara av alla utgifter.

FRITIDSORSABO

Mer läsning

Annons