Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vart är VBU på väg?

Annons

VBU:s rektorers outgrundliga vishet som jag som dödlig inte förstår mig på, anser att skolans kursutbud ska tilltala de mest primitiva sidorna av gymnasieskolan. VBU:s aldrig sinande kassa har råd att skicka sina elever och lärare på veckolånga läger och nöjestripper, men har inte råd att erbjuda sina elever det mest basala i utbildningsväg.

Detta, samt målsättningen från skolans sida att de valda kurserna bättre ska överensstämma med den valda studieriktningen, tar sitt kanske mest skrämmande uttryck i att eleverna på det samhällsvetenskapliga programmet ska förvägras fördjupa sina kunskaper i bland annat samhällskunskap, historia, geografi och filosofi. Detta på alla sätt tragiska bortfall ska kompenseras med kurser som mer är att betrakta som fritidssysselsättningar, såsom bordsdekorationer, blomsterarrangemang, manikyr, barteknik, info & layout, fotografering, ensemble, idrott och hälsa, fordonsel och datakunskap.

Ledningen inom VBU gör sig själv till åtlöje genom att med all önskvärd tydlighet klargöra att de inte på något sätt tagit intryck av debatten om hur den svenska skolans kunskapskrav och kompetens ska återerövras. Ska denna utveckling inom VBU fortsätta, bör man begrunda av vilket syfte man över huvud taget försöker bedriva utbildning?

Eller kanske är det så att VBU ligger ett steg före, och försöker förbereda sina elever för framtida högskolestudier, för frågan är befogad hur en samhällsvetare skulle kunna klara högskoleutbildningen utan de grundläggande kunskaperna inom fordonsel och blomsterarrangemang?

C

Mer läsning

Annons