Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varnar för telesäljare

Annons

"Se upp för oseriösa telefonförsäljare". Den varningen går en Gagnefskvinna ut med efter en längre tvist med ett företag som hävdar att hon beställt en tjänst för 600 kronor.

-Det som kvinnan råkat ut för låter som ett noga utarbetat skojerikoncept, tycker en bekant till kvinnan.

För drygt två månader sedan blev kvinnan uppringd av en person, som ville sälja en tjänst till henne. Kvinnan berättar att hon stod emot övertalningsförsöken och att hon vänligt, men bestämt, tackade nej till erbjudandet.

Därför blev hon mycket förvånad när hon fick en räkning på 600 kronor för en tjänst hon inte beställt och inte ville ha.

När hon kontaktade företaget fick hon besked om att det fanns en bandinspelning där hon accepterade erbjudandet. Efter fler telefonkontakter, där företagets representanter "hotade" henne med med att lämna ärendet till inkasso, förklarade kvinnan att hon stod fast vid att hon aldrig tackat ja till erbjudandet och att hon var beredd att gå vidare med ärendet.

Samtidigt krävde kvinnan, som varit i kontakt med konsumentrådgivningen, att få höra bandinspelningen.

I det läget förklarade företagsrepresentanten att han inte hittat bandet med hennes "beställning", varpå han bad om ursäkt och bad kvinnan att riva räkningen.

-Det här låter som ett avancerat bedrägeriförsök, tycker en bekant till Gagnefskvinnan.

Han säger att det då och då förekommer att mindre seriösa telefonförsäljare klipper ihop samtalsband för att få det att låta som att någon verkligen beställt en vara.

-Men det här är första gången jag hör talas om att en telefonförsäljare åberopar en bandinspelning som sedan plötsligt försvinner. Kvinnan har ett namn med utländsk bakgrund och det kan i värsta fall vara så att försäljaren hoppades på att en viss språkförbistring skulle göra det lättare att sälja tjänsten på det här ytterst tvivelaktiga sättet.

Både kvinnan och mannen som kontaktat tidningen uppmanar allmänheten att vara försiktig vid kontakter med telefonförsäljare och att vid tveksamheter omgående kontakta den lokala konsumentrådgivningen.

KENT OLSSON

Mer läsning

Annons