Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varje resenär kostade skattebetalarna 20 000

Annons

Minst 1,6 miljoner satsades på marknadsföring med syfte att locka engelsmän till Dalarna. Resultatet blev att ett 80-tal personer klev av på Dala Airport innan trafiken lades ned.

Satsningen var ett samarbete mellan Dala Airport, Arvidsjaurs flygplats och en brittisk rese- arrangör som med framgång fått britter att resa till Finland.

Lars Ivarsson, vd för Dala Airport, bekräftar att mellan 1,6 och 1,9 miljoner kronor satsats från dalasidan på marknadsföring i England. Det handlar om skattepengar, statliga slantar, beviljade av region Dalarna. De hittills investerade pengarna har alltså resulterat i 80-talet besökare till regionen.

Runt 20 000 kronor har varje besökare därmed kostat att få hit. Lars Ivarsson tycker inte att pengarna är bortkastade, utan han menar att man kan dra nytta av det framöver:

- Men dividerar man pengarna med antalet besökare ser det inget vidare ut, medger han.

- Men det får ses som en långsiktig insats, fortsätter Ivarsson och menar att det blir annorlunda bara man får tag i en operatör som säljer.

Researrangören i England som flyget samarbetade med lyckades inte sälja Dalarna på det sätt som inblandade parter hoppats.

Varför kom det inte fler britter?

- Min personliga fundering är att man kanske inte ska starta en sådan här grej i november och köra vinterperioden. Men det har vi inte kunnat styra över. November är väldigt dyster och då åker man nog hellre söderut. Det är nog bättre att börja i februari och köra mars-april. Men det är min personliga fundering, säger Lars Ivarsson.

Vad har arrangören gjort för pengarna?

- Vi har fått en del material, marknadsplan och klipp från tidningar. Enligt uppgift har de också gjort tunnelbanereklam, men vi har inte fått hit några affischer.

Känner ni er lurade?

- Lite lagom besviken.

Diskussioner förs redan med en annan intressent och möjlig partner, och Lars Ivarsson säger att det med säkerhet finns ett stort intresse i England att resa till Sverige. Något som även turist-rådet kan intyga.

Samarbetet med Arvidsjaurs flygplats ska fortsätta. När det gäller marknadsföringspengar har region Dalarna totalt beviljat 3,5 miljoner kronor på tre år, varav hittills alltså gått åt 1,6-1,9 miljoner.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons