Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför så hemligt, Konsum?

Annons

Frågorna ställdes av en Konsummedlem som ringde NLT efter att tidningen i veckan haft en artikel om Konsumstämmorna. Bland annat nämndes att Konsum i Smedjebacken ökat omsättningen från 49,5 miljoner år 2002 till 54,8 miljoner i fjol.

Men chefen Conny Fredriksson, 49, fick inte tala om för NLT hur stor vinsten blev.

-Vi får inte heller säga det till medlemmarna. Det har man bestämt på högre nivå, förklarar Fredriksson.

NLT skickade frågan vidare till Ludvikabördiga Anna Marinder Jacobsson, 37, som jobbar som pr-ansvarig hos Coop Sverige.

-Medlemmarna är inte medlemmar i butiken utan i Konsumentföreningen Svea som är medlem i Kooperativa Förbundet, KF.

-Det bolag som äger butiken är Coop Sverige och siffrorna för Coop Sverige redovisar vi för medlemmarna.

- Det är vi skyldiga att göra, säger Marinder Jacobsson.

Men medlemmarna är ju intresserade av hur det går för "deras" butik i första hand?

-Ja, men det går inte att redovisa ett relevant resultat för varje butik. Butikerna stöttas med administration och annat från central nivå och kostnaderna för denna administration fördelas inte ut på butikerna.

Det skulle ju vara möjligt att för medlemmarna redovisa rörelseresultatet för den enskilda butiken?

-Den information vi kan ge är inriktningen för butiken. Om utvecklingen är positiv och det går bra eller om butiken har det tufft för närvarande.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons