Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårdkonkurrenten som ger landstinget bottenkritik

Annons

Efter att ha besökt landstingens hemsidor, prövat sökmotorer, letat mejladresser och ringt till landstingens telefonväxlar har företaget satt betyg på landstingens förmåga att informera sina patienter om deras fria vårdval och möjligheten att bli opererad hos ett annat landsting eller på privat klinik.

- Den information som lämnas av landstinget Dalarna är högst pliktskyldig och har inte någon framskjuten placering på hemsidan.

"Detta tillsammans med en helt undermålig telefonservice gör att helhetsintrycket blir negativt", skriver företaget i ett pressmeddelande.

Landstingets informationschef Lena Sterner ger inte mycket för undersökningen som bland annat satt lägsta betyg (0) på landstingets mejlfunktion eftersom det inte finns en specifik mejladress för frågor om väntetider och fria vårdval.

- Och det är fel. Vi har en mejl-adress för just sådant. Vi har ju till och med ett särskilt väntetidskansli, säger hon.

I pressmeddelandet slår företaget inte oväntat ner på landstingets köer för starroperationer som i dagsläget har en väntetid för oprioriterade fall på uppemot ett år.

MAGNUS ROLANDS

Mer läsning

Annons