Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårdgarantin bara en intention?!

Annons

Är det till att känna till ordet vårdgaranti? Jo, enligt vad som beslutats skall det gå riktigt snabbt att komma till läkare och riktigt snabbt att få behandling. På papperet vill säga.

Ärendet har varit på tal länge men landstingsarmén har liksom inte satt i gång med förberedelsearbetet, så allt skulle kunna löpa elegant och gnisselfritt den dag klubban föll och beslut fattades om börjdatum.

Den utgåva med namn Inblick landstinget lycklig-gjort alla länets hushåll med berättar flerfaldigt om lyckan med vårdgaranti. I tre artiklar kan man läsa om förträffliga arrangemang vad det gäller Vårdgaranti 05. Skribenterna överträffar varandra. På det att vi skall klappa i händerna och berömma handläggarna.

Närmast luktar det förstås bränt valfläsk.

Ett ord som gärna används i sammanhanget är "intention".

Och vad betyder då detta tydligen läkande ord? Ja, enligt ett synonymlexikon kan det betyda syfte, syftemål, uppsåt, tendens eller avsikt.

Läsning:

"Fortfarande gäller att vi uppfyller den utvidgade vårdgarantins intentioner med inte dess bokstav på alla områden".

Till detta är endast att säga att intentionerna dvs avsikterna och syftet och uppsåtet kvittar så länge det handlar om vad jag skulle vilja kalla dekorationsord. För en sjuk människa är det i detta fall bokstaven som gäller. Eller inte gäller.

Vi får reda på hur många miljoner extra som anslagits för att vårdgarantin skall kunna tillämpas, att man skall ta till vad som kallas extern upphandling och dessutom anlita "kompletterande stafettbemanning."

Man häpnar.

För att vi nu fått ett beslut om snabbare hantering i vården sätter man klutarna till för att i varje fall närma sig idealet. Egentligen är beslutet helt onödigt: vården skulle, om planer och arbetsledning varit ivriga, fungera ändå.

Man vågar inte tänka tanken ut hur det skulle varit utan detta garantibeslut i fokus, om landstingsfolket fått fortsätta att lunka på.

"Närmare målet med vårdgarantin" heter en rubrik-

Vad då närmare målet? Skulle inte detta mål redan vara uppfyllt?

Vi får i detta landstingsblad också reda på att vården skall vara säker "Skador som går att undvika ska förhindras genom ett aktivt riskförebyggande arbete"

Precis som om inte detta skulle vara självklart och alltid stå på agendan. Sedan är frågan förstås den om ansvariga lyssnar, när klagomål anföres eller antydes. Det är förstås bekvämare att låssas inte förstå..

Här får vi också reda på att det skall göras "mätningar och uppföljningar som visar att man utvecklar kvaliteten".

Det där låter invecklat.

Lika knepigt är detta:

"Ett bra sätt att stimulera kvalitetsarbetet är att patienterna själva frågar efter att bli rapporterade i kvalitetsregistren".

Förstår inte.

Vem skall rapportera? Och vad är ett kvalitetsregister?

Skall man bara rapportera, när nånting är bra? Eller är det tillåtet att komma med kritik också?

Eller är solen för varm för att man skall kunna tänka klart?

Kan inte svara på frågorna, det får väl bli som vanligt: det får rulla på som brukligt är... Och bekräftas i protokoll.

INGRID THOR

Mer läsning

Annons