Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Väntade länge - sen gick det undan

Annons

Det gick två och en halv vecka efter anmälan innan ni gjorde något. Är det normalt?

- Enligt lagen ska det ske skyndsamt, så två och en halv vecka är - lite lång tid. Vi brukar försöka ta en kontakt inom en vecka, säger Jansson.

Varför tog det så lång tid i det här fallet?

-Det kan bero på arbetsbelastning, att vi hade dåligt med folk inne.

Sen gick det bara några dagar innan socialtjänsten plötsligt valde att omhänderta barnen. Varför?

- Det var karaktären av ärendet.

- Det här var en allvarlig situation, och det var av utredningsskäl, säger Jansson.

Det betyder att hon ansåg att Lotta och Jan-Åke Johannesson medvetet höll sig borta, för att de inte ville medverka i utredningen.

Socialtjänsten startade en utredning baserad på en anmälan från en man med missbruksproblem som dessutom hade haft en konflikt med familjen Johannesson. Hade det någon betydelse för hur ni hanterade uppgifterna?

- Vi har inga register på folk som anmäler oro. Alla anmälningar tas på samma allvar och behandlas utifrån innehåll.

-När vi får allvarliga uppgifter om barn som eventuellt far illa är vi skyldiga att inleda en utredning, förklarar Sara Jansson.

Lotta Johannesson såg anmälan som en hämnd, och har svårt att förstå socialtjänstens utredningsiver.

Jansson förklarar att socialtjänsten alltid måste kunna utreda barns situationer. Om det är små barn inblandade bedöms läget som allvarligt.

- Jag kan förstå att människor känner sig kränkta. Vi är en myndighet som har skyldigheter som gör att vi hela tiden, i de små procent det handlar om, har fall som handlar om integritetsfrågor.

Hon uppmanar familjen Johannesson att anmäla sitt missnöje till länsstyrelsen som är socialtjänstens tillsynsmyndighet.

-Om vi gjorde något galet så är det bra om vi får veta det, så att vi kan lära oss av det.

LOTTA OLIN

Mer läsning

Annons