Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vansbro en engelsk hit

Annons

Nu har en utvärdering gjorts och den är mycket positiv. Och en fin grund är lagd för möjligheterna att locka hit engelska turister på vintersemester.

Skoteråkning och utebad i vedeldat megakar. Sparkstötting och helikopter. Vinterpimplande och långfärdsskridskor. Det var ett omfattande program som stod på besöksagendan för de engelska gästerna.

Bakgrunden till besöket återfinns i en fjolårskontakt mellan Granbäck fors och äventyr och Eleonor Jacobson på Scandinavian travel agent, Göteborg. Företaget arbetar med den utländska turismen i Sverige. Turistbyrån och Curt Larsson i Nås sockenförening kom in i bilden och i ett höstbesök presenterades bygdens möjligheter för Eleonor Jacobson. Hon tog sedan med sig kunskaperna till ett kontaktmöte i London med engelska researrangörer.

Via bidrag som söktes ur ett ramprogram för landsbygdsutveckling finansierades sedan vistelsen för fyra engelska researrangörer, representerande olika hörn av öriket.

De har nu lämnat en utvärdering som är mycket fin läsning för alla som varit med och organiserat gästprogrammet.

- Det blev väldigt lyckat. Vi kunde inte i våra vildaste drömmar tro att det skulle bli så här positivt, säger Annika Larsson, turistbyrån.

Besökarna har fått betygsätta programinslagen utifrån två kriterier. Dels hur väl arrangerat det var, dels i vilken grad det kunde vara en attraktiv produkt. Och som helhet är det överbetyg med mestadels femmor i kolumnerna, låt vara att något inslag inte bedöms passa en engelsk marknad.

Utvärderingen har också gett utrymme för egna kommentarer och kanske är det mest uppmuntrande - bland idel lovord - plustecknen för bemötandet.

Programplanerarna har alltså all anledning att sträcka på sig. Men samtidigt är det inte läge att börja bygga luftslott. Det gäller också att ta till sig och se över det som kanske kan förbättras ytterligare.

- Det ger mycket värdefulla erfarenheter att ta emot ett sådant här besök. Det är mycket viktigt att göra en grundlig undersökning som visar vad vi bör satsa på, säger Annika Larsson.

En första målsättning med satsningen är att komma med i de engelska arrangörernas broschyrer och att börja bygga upp ett kontaktnät. Samtidigt är det bara att inse att det krävs en hel del innan man kan börja hoppas på engelska turister i större skaror.

- Det är inte så enkelt att komma in på den engelska marknaden och det behövs mycket arbete framöver också. Men förutsättningarna finns och förhoppningen är ju att det här på sikt ska skapa några arbetstillfällen i bygden, säger Annika Larsson.

LEIF-UNO BÄCKVALL

Mer läsning

Annons