Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vänortsprojekt i konkret form

Annons

Visserligen har kommunens vänskapsband med den ryska staden och kommunen Staraya Russa stärkts allt mer under de senaste åren.

Men fram till den här sommaren har kontakterna i regel gällt tjänstemän och politiker.

Sedan förra torsdagen har dock projektet dragits ner på den jordnära nivån.

Åtta elever i högstadieåldern samt två lärare från "Skola nummer 8" i Staraya Russa har bott, upplevt och pluggat i Smedjebacken.

I Smedjebacken har värdfamiljer tagit hand om elever och lärare. Därmed har de också fått chansen att se insidan av den svenska vardagen.

- Värdfamiljerna har tagit hand om dem på ett otroligt fint sätt, långt mer än vad som förväntats.

Staffan Carlsson berättar om badturer till Gladtjärn och en massa annat som inte ingått i det formella programmet.

Ett program som varit synnerligen späckat. Det är mycket som ska hinnas med, och många som hoppats få besök av det ryska sällskapet.

För att intrycket inte ska bli att i Sverige och Smedjebacken handlar skolan enbart om studiebesök och andra utflykter har eleverna även deltagit på helt vanliga lektioner i klassrummet.

Men i tisdags var det i varje fall dags att tillverka salt. Tillsammans med de svenska kompisarna har eleverna byggt en enkel men funktionell saltkokare av 1600-tals modell vid hembygdsgården.

Salt har tagits fram ur såväl saltvatten från Staraya Russa som egenhändigt tillblandat saltvatten (vanligt koksalt och Smedjebackens prisade kranvatten).

Georg Schuisky har givetvis funnits på plats hela veckan. Inte bara för sina ryska språkkunskaper, utan även för att det var han som ursprungligen etablerade kontakterna med såväl Staraya Russa som den tyska kommunen Malente.

Till god tolkhjälp har han haft Bergaeleven Pavel Silinski. Nämnas kan att den ryska gruppens kunskaper i engelska är knappa.

Det var också Pavel som bistod med tolkandet när de ryska eleverna och läraren Maria Nikolaevna Tichonova berättade om skillnaderna, och likheterna, mellan den svenska Bergaskolan och deras skola. Ett av intrycken är att disciplinen i klassrummen är bättre i Staraya Russa.

Dessutom har eleverna i Ryssland redan i mellanstadieåldern avverkat den kunskapsnivå som högstadieeleverna i Sverige ligger på.

- Betyder det att de är så mycket smartare än oss, undrar en Bergaelev smått förfärad.

Förklaringen bottnar dock enligt Maria Nikolaevna Tichonova i att skolan helt enkelt är tuffare i Ryssland.

Visserligen är loven fler och längre och skoldagarna kortare än i Sverige (sommarlovet varar från slutet på maj till sista veckan i augusti och skoldagarna slutar redan klockan två på efter- middagen).

Men, när skoldagen är slut väntar läxläsning i tre till fem timmar. Varje dag.

En annan skillnad är synen på lärarjobbet och relationen mellan lärare och elever. I Ryssland är jobbet långt mer än ett jobb, närmast ett kall. Det betyder att lärarna i regel tillbringar en stor del av sin fritid tillsammans med sina elever.

- Vi går exempelvis på bio tillsammans, berättar Maria.

Men det finns likheter också. Även i Staraya Russa förekommer det skolkande elever. Likaså att ungdomarna röker.

- Långt ner i åldrarna, upplyser en av eleverna.

Drogproblem finns också, även om ingen av Staraya Russa-ungdomarna har sett missbruket med egna ögon.

Nämnas kan att polismannen Kjell Christiansson besökte Bergaskolan under veckan och informerade om drogproblematiken. Han berättade att narkotikan till Sverige bland annat kommer från Afghanistan via Staraya Russa.

På fredag denna vecka återvänder elever och lärare hem. På måndag börjar det nya skolåret.

Men innan dess har de hunnit med att se hur välordnad sophanteringen är i kommunen jämfört med deras egen. Dessutom har de besökt Flogbergsgruvan och sett föreställningen Flogbergsspelet.

Mer läsning

Annons