Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vann mot elbolaget

Annons

För två år sedan hittade Per Göransson ett billigt elbolag.

Kraftkommission var nära tio öre billigare än konkurrenterna per kilowatttimme. Per slog till och hoppades på sänkta kostnader för den el- och veduppvärmda villan i Gustafs.

Sex månader senare damp det ner ett brev. Hans gamla elbolag Dalakraft hälsade honom välkommen som kund. Kraftkommission hade upphört som el- leverantör eftersom de hade brist på pengar.

Den kalla vintern 2002/2003 rusade elpriserna i höjden. Den som i det läget kom som ny kund hade ingen möjlighet att få ett förmånligt fast avtal.

Per Göransson hade bara att acceptera att kostnaden för att värma upp villan den vintern blev ett par tusen kronor dyrare än normalt.

Förra året beslutade Konsumentombudsmannen sig för att föra grupptalan mot Kraftkommission, och Per Göransson skickade in en intresseanmälan.

- De (Kraftkommission) hade ingått ett avtal om leverans av el som de sedan inte fullföljde, ger Annika Hernodh, byråchef på Konsumentverket som orsak till att de tog upp fallet.

För ett par veckor sedan ställde sig Allmänna reklamationsnämnden (ARN) på Konsumentverkets sida. Kraftkommission ska betala tillbaka de pengar som de gamla kunderna förlorade genom att de tvingandes till mer kostsamma avtal hos andra elbolag. Konsumentverket beräknar att det är 6 000 kunder i Sverige som har rätt till ersättning. Den större delen, 4 000 hushåll, har blivit kunder hos Kraftkommission genom att de slutit avtal med Kundkraft, ett internetföretag som specialiserat sig på att försöka hitta förmånliga elavtal.

ARN anser att elkunderna har rätt till ersättning enligt en schablon som finns på Konsumentverkets hemsida. De som vill få tillbaka pengar av Kraftkommission får vända sig direkt till företaget.

Enligt Konsumentverkets schablonmall har Per Göransson rätt att få tillbaka cirka 3 000 kronor.

Han ska göra ett försök att få tillbaka pengarna. Men han tvivlar på att han får några. Företaget kommer nog inte att ha råd att betala tillbaka allt tror han.

Fotnot: Allmänna reklamationsnämndens beslut är inte tvingande för företagen utan är rekommendationer. I 70 procent av fallen följer företagen nämndens utslag.

Ingen vid Kraftkommission i Skellefteå har velat kommentera artikeln. Företrädare för företaget uppgav på torsdagseftermiddagen att Kraftkommission håller på att avvecklas.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons