Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Valet görs i Enköping!

Annons

Väg 71 har inte tillräcklig standard i dag för att på ett säkert sätt ensam klara turisttrafiken till dalafjällen, säger Christer Widén. Det är lätt att hålla med om det.

Bo Bävertoft, Vägverket, har i tidigare debattinlägg redogjort för de stora investeringar som gjorts på några av de sämsta delarna, men också tydligt redovisat återstående behov och möjligheterna till snabba åtgärder.

Just nu pågår remisstiden för länstransportplan 2004-2015 i Dalarnas län. Såväl länsstyrelsen som Vägverket agerar för utökade medel riktade till turisttrafikstråken, till nytta också för turistnäringen i länet. Stora delar av de viktiga åtgärderna kommer ändå att ligga långt bort i tiden.

Christer Widén propagerar därför för en alternativ skyltning som hänvisar trafikanter att välja vägen via Falun i stället. Detta vägval, som inte innebär högre standard, kan möjligen bidra till en viss minskning av de svåra olyckorna på väg 71.

Den intressanta frågan är dock om det minskar det totala antalet olyckor. Också alternativvägen över Falun har på flera sträckor låg standard och klarar inte fjälltrafiken. Min bedömning är att det totala antalet olyckor inte kommer att förändras.

De flesta långresande trafikanter har en klar bild av sin färdväg innan resan startas: de vet vart de ska, vad de vill se, och var de vill göra uppehåll.

Planeringen innehåller ett aktivt val av färdsätt, färdväg och planerade stopp. Redan i dag väljer trafikanter från Mälardalen mellan minst tre olika vägalternativ för sin resa till dalafjällen. Under själva resan är skyltning efter vägen till nytta både för orientering och beräkning av restid.

En stor del av sin artikel ägnar Widén åt den olagliga skyltning som satts upp i Hedemora för att få trafikanter att åka via

Falun.

Vägverkets skyltansvarige beskylls för hot när denne i brev helt riktigt redogjort för vad som står i väglagen. Länsstyrelsen har också fattat beslut om att skyltarna ska bort, ett beslut som Widén tycker att man kan strunta i.

Det är mycket förvånande att Widén, som varit gatuchef i Falun, kan stödja den olagliga skyltningen. Han har mycket god kunskap om de lagar som gäller.

Att ange alternativa vägar kan i enstaka fall vara befogat, men skapar ofta osäkerhet. Det finns dessutom anledning att påpeka för Widén att det första valet för trafikanter från Mälardalen uppstår redan i Enköping.

Många väljer också att åka vägen över Västerås-Ludvika-Björbo. Om man nu av säkerhetsskäl skulle vilja dela upp trafikströmmarna till dalafjällen, görs det bäst genom en trafiksäker skyltning redan i

Enköpingsområdet.

Det är tråkigt att inte Widèn valt att vara mer konstruktiv. Turistnäringen är starkt beroende av vägtransportsystemet. Vägverket arbetar på flera sätt med dessa frågor. Ett tydligt exempel är arbetet med "brun-vit" hänvisning, som ska göra det enklare att hitta till sevärda resmål. Turistnäringen svarar själv för att locka till olika framtida resmål.

Under själva resan kan Vägverket bidra med god standard och en tydlig skyltning som hjälper turisten att hitta.

En ytterligare förbättring av trafikantens möjligheter att välja väg är att skapa ännu större tillgänglighet till den väg- och

trafikinformation som Vägverket har tillgång till.

Redan i dag finns uppgifter om trafiksituationen att hämta dygnet runt via Internet, telefon och en rad andra kanaler. I dagarna kommer även rapporter att läggas ut via SVT text-tv.

Radion har en viktiga funktion som snabb informationskanal vid plötsliga händelser. Till allt detta kan läggas de försök som genomförs med dynamisk skyltning, med aktuell information och rekommenderade åtgärder till trafikanten.

Det är Vägverkets uppgift att göra det möjligt för enskilda trafikanter att kunna välja den bästa färdvägen. Då väger trafiksäkerheten självklart tungt.

CHRISTER AGERBACK

Mer läsning

Annons