Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverkets regler viktigare än att rädda liv?

Annons

Även utan expertkunskaper inser man att olycksriskerna minskar om man fördelade trafiken på två vägar. Jag vågar, i motsats till Agerback, göra bedömningen att det totala antalet olyckor skulle kunna halveras om hälften av trafikanterna tog den cirka två mil kortare och totalt sätt bättre alternativvägen över Falun-Rättvik-Mora. Låt experterna inom Vägverket utreda detta och redovisa resultatet för alla berörda istället för att gå på i samma gamla hjulspår. Ta denna uppmaning Agerback, och försök vara mer konstruktiv! Det var Vägverkets förre generaldirektör Jan Brandborn då han kommenterade förslaget.

Att Vägverket gör stora satsningar på riksväg 71 är vällovligt, men Agerback vet att detta inte kommer att förbättra situationen under de närmaste 15-20 åren trots påtryckningar från kommuner och regionala myndigheter.

Den redovisning av andra alternativ-vägar från olika orter i landet som Agerback hänvisar till för fjällturisterna förändrar inte situationen. Trots dessa möjligheter kör ju en alldeles för stor del av resenärerna över den trafikfarliga riksväg 71. Detta ger trafiksäkerhetsproblem och ett stort antal onödiga olyckor!

Jag delar inte Agerbacks uppfattning om att de långresande trafikanterna har en mycket klar bild över var de vill åka, vad de vill se och var de vill göra uppehåll. De flesta kör istället efter gamla invanda mönster och efter Vägverkets skyltning. Därför har också Vägverket ett stort ansvar för att skyltningen är relevant och anpassad till omständigheterna.

Här anser jag att Vägverket trots konstruktiva förslag har underlåtit att agera under många år och det är bland annat därför jag stödjer skyltningen vid Hedemora. Enligt mina informationer är det inte heller juridiskt klarlagt att skyltarna är olagliga som Agerback och Vägverket vill göra gällande.

Att Agerback stödjer sin skyltansvarige medarbetare i Dalarna är naturligt, men visst måste man väl uppfatta hans brev som hot, med orden att skyltarna omedelbart ska tas ner, annars kommer han se till att kronofogden gör detta.

Jag och många andra frågar oss också om alla övriga skyltar längs denna och andra vägar i Dalarna har de tillstånd som Vägverkets ansvarige kräver. Om så inte är fallet vill jag veta varför de får sitta kvar i åratal mot väglagen utan att Vägverket agerat. Klargör detta Agerback!

Jag har respekt för mycket annat Vägverket gör för trafikanterna och turisttrafiken, men i detta ärende har ni misslyckats totalt.

Jag medger gärna att jag har andra skäl än trafiksäkerheten för mina åsikter, men sådana näringspolitiska aspekter påverkar förhoppningsvis inte Vägverkets trafiksäkerhetsarbete, eller?

CHRISTER WIDÉN

Mer läsning

Annons