Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverkets pengar räcker inte

Annons

Vägverkets pengar kommer inte att räcka till alla efterlängtade vägprojekt som skissas ute i landet. Därför vill Vägverket vänta med att prioritera de olika projekten.

- Inte speciellt överrask-ande. Det kunde man snabbt förstå att pengarna inte skulle räcka, säger Bo Bävertoft, vägingenjör vid Vägverket i Falun.

Vägverkets region Mitt har lämnat ett diskussionsunderlag till Vägverkets huvudkontor på vilka väg- investeringar som bör med i den nationella vägplanen.

Dessa objekt är:

Genomfart Ludvika.

- Vår förhoppning är att det kan bli byggstart redan nästa år, säger Bävertoft.

Riksväg 45. Dels förbifart Mora där den första delen är från lasarettet till riksväg 70 vid Kråkberg. Dels sträckan mellan Mora och Orsa, delen Vattnäs-Trunna.

- Det är två angelägna projekt. Den första är inte med i den plan som gäller nu, men vi hoppas få med den i den kommande planen. Vattnäs-Trunna har legat med i den nuvarande planen och varit aktuell sedan 1988.

Riksväg 70 från länsgränsen till Säter. En mötesfri väg med vajerräcken mellan körbanorna.

Riksväg 50 mellan Ludvika och Borlänge, även där en mötesfri väg.

Riksväg 70 mellan Borlänge och Rättvik, trafiksäkerhetsåtgärder.

- Här är det svårt att åstadkomma en mötesfri väg. Men det kanske kan bli aktuellt med vissa delar. Men vi funderar på vilken form av trafiksäkerhetsåtgärder som är bäst lämpad.

Förbifart eller genomfart Grängesberg.

- Men det kanske inte tillhör de hetaste objekten.

Dessutom hoppas Bävertoft mycket på att Salaproppen ska kunna lösas inom en snar framtid, även om detta objekt ligger utanför region Mitt.

Är du orolig för att några av era objekt inte kommer med i den vägplan som ska sträcka sig minst 12 år framåt?

- Jag är orolig att vi inte kan få alla objekt, eftersom en hel del pengar redan är upplåst.

Bygget av en fyrfilig väg mellan Borlänge och Falun berörs inte av den nationella vägplanen.

- Här hoppas vi komma i gång med bygget av båda etapperna nästa år.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons