Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverket slutar måla väglinjer

Annons

Vägverket i Borlänge har tagit beslut om att spara på väglinjer runt om i landet.

Mittlinjerna ska bort på vägar med en bredd på högst 6,5 meter och en trafikintensitet på under 500 fordon per dygn. Totalt handlar det om miljontals kronor i besparing.

I Dalarna berörs 97 mil väg.

Kantlinjer försvinner på vägar upp till sex meter och under 125 fordon per dygn. I Dalarna handlar det om ungefär 130 mil.

Syftet är att spara pengar.

Den tunga trafiken påverkas. För lastbilsförare är linjerna en viktig hjälp, inte minst vid möten med andra trafikanter, på smala vägar.

En lastbilsförare säger till tidningen att trafiksäkerheten försämras när linjerna försvinner. Han menar att Vägverket agerar helt emot sin egen nollvision.

- Allt som underlättar trafiken ska vi vara rädda om.

- Och att spara in pengar på det här samtidigt som entrén vid huvudkontoret byggs om för miljonbelopp. Det är helt åt skogen.

I Dalarna blir besparingen enligt regionen cirka 600 000-700 000 kronor om året. Linjerna som finns på de aktuella vägarna får nötas bort. Några nya målas inte.

Berndt Söderlund är Vägverkets ansvarige för vägmarkeringarna i region mitt, där Dalarna ingår. Han är inte glad över att huvudkontoret beslutat om den här besparingen.

- Vi har en hel del tung trafik och timmertransporter. Det är lite trist med den här besparingsvågen. Den tunga trafiken vill gärna se linjerna och kunna följa mittlinjen.

- Vi som jobbar med vägmarkeringar tycker att det känns fel att ta bort något som trafikanterna blivit vana vid. Det känns inte riktigt bra.

Berndt Söderlund ser även risker med att trafik kommer ut på vägkanten och vållar skador på vägen, något som kan betyda att det kanske inte alls blir någon besparing i slutändan.

Kenneth Wåhlberg, huvudkontoret, säger att Vägverket genomför en riktig dammsugning, letar efter poster där det går att spara och effektivisera, utan att det blir allt för stora komplikationer.

- Vi tittar på allt från hotellrum till linjemarkeringar.

När det gäller de linjer som försvinner tror han inte att det ska påverka trafiksäkerheten negativt. Innan beslutet togs har studier gjorts. Internt inom Vägverket har det varit en hel del debatt.

- Vi får naturligtvis följa upp det här. Blir det tokigt så får vi ändra oss, säger Kenneth Wåhlberg.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons