Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverket kallar till ett möte

Annons

Trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall vill diskutera vad man på kort sikt kan göra för att få fler att använda bilbälten i bussarna.

Haverikommissionen är i gång med sitt jobb. Men det är också Vägverket.

- Vi gör en djupstudie av alla dödsolyckor. Vi tar reda på vad som hände, varför, och framförallt: Vad kan vi göra för att det inte ska hända igen, säger Tingvall.

Vägverket kommer så småningom att samla ihop bussbolag, fordonsindustrier och eventuellt fler berörda, runt frågan vad man kan göra på lång sikt för att i möjligaste mån förhindra bussolyckor.

- Men vi vill också på kort sikt försöka göra något. Därför bjuder vi in representanter för bussbranschen till ett möte nästa tisdag. Vi kommer nog att prata en del om bälte, berättar Tingvall.

Krav på att använda bälte i bussar finns redan. Nu handlar det om att få folk att sätta på sig bältet i bussen.

Men Vägverket kommer också att belysa fler frågeställningar.

- Det är till exempel frågor som rör väghållning, om busstrafik ska ske på småvägar, hastigheter, ja frågorna är många.

En fråga som också blivit aktuell är bussar som ersätter tågtrafik.

- Självklart ska den frågan också upp på dagordningen. Passagerare förväntar sig samma säkerhetsnivå på ersättningstrafiken som när man åker tåg. Så är det inte nödvändigtvis i dag. Den frågan måste upp på bordet, säger Tingvall.

Den nyinrättade Vägtrafikinspektionen kommer att kopplas in på olyckan i ett senare skede. Inspektionen ska följa upp de djupstudier som Vägverket gör av dödsolyckor.

En grupp bildades i går vid Vägverket, som ska arbeta vidare med bussolyckan.

Claes Tingvall konstaterar att Vägverket ser mycket allvarligt på bussolyckan.

- Ja, mycket, mycket allvarligt.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons