Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägsaltet dödar människor och miljö

Annons

Trots att de negativa effekterna av vägsalt är väl kända fortsätter Vägverket med denna tvivelaktiga metod att få bort snö från vägarna.

Tusentals ton, närmare bestämt 250 000 ton vägsalt, främst natriumklorid, sprids varje år längs det statliga vägnätet. Till detta kommer cirka 70 000 ton salt på kommunala vägnäten.

Vad blir då följden av detta kemiska experiment? Jo:

Saltet binder fukt och där salt används måste man kontinuerligt salta, för att hindra återfrysning av det slasket. När temperaturen sjunker ytterligare blir vägen riktigt hal.

Den blöta vägbanan medför att sikten försämras radikalt. Den mörka vägbanan slukar ljuset och vindrutor muras igen. Detta kräver i sin tur mängder giftig spolarvätska, i Sverige uppskattningsvis flera hundra tusen liter årligen.

Att bilarna smutsas ner är en effekt som ingen bilägare applåderar. Tusentals liter kemiska produkter används för att få bort smutsen. En stor del hamnar i naturen.

Rost med mera, på fordon kostar i storleksordningen 5 000 kronor per år och bilägare, totalt cirka 20 miljarder kronor årligen.

Saltets negativa inverkan på vitala delar i bilarnas bromssystem är givetvis svåra att överblicka. Ett känt faktum är att bitumen från upplöst asfalt och saltbeläggning på bromskivorna, minskar bromseffekten avsevärt.

Att de våtslipade och därigenom mycket glatta vägbanorna dessutom får långtgående effekter på trafiksäkerheten sommartid, är också något att ta med i beräkningen.

Saltet har självklart även andra miljöeffekter, som att grundvattentäkter och brunnar får sitt vatten förstört av saltvatten.

Utan salt, med snöröjda vägar med mekaniska metoder, skulle vi få fina snöbelagda och ljusa vägbanor. I händelse av blidväder skulle de snabbt torka upp och vi skulle få torra asfalterade vägar i stället för blöta och moddiga.

Frågan är, när ska Vägverket ta ansvar för följderna av sitt saltningsvansinne och har vi verkligen råd att fortsätta med detta ?

SVEN-OLOF ANDERSSON SALTUPPRORET

Mer läsning

Annons