Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägfrågan är iskall

Annons

Anders Hjärtedal, ingenjör vid Vägverket i Falun, förklarar varför det en längre tid varit tyst om planerna på att bygga om och rusta genomfarten i Ludvika.

Han lägger skulden på kommunen som han menar kommit med signaler om att den inte längre prioriterar ombyggnaden av genomfarten utan håller på att svänga tillbaka till förmån för genomfarten/ förbifarten "alternativ 4".

-Jag har pratat med vår vägdirektör i region mitt, Håkan Wennerström, om detta. Vi är överens om att vi måste avvakta tills vi vet vilket ben kommunen egentligen står på i vägfrågan.

Vägverkets förhoppning var att man vid den här tidpunkten skulle ha kommit i gång med arbetet med en handlingsplan. Denna plan skulle utgå från vad som kom fram vid den stora riksvägskonferensen, "charetten", i Folkets hus i maj 2005.

-I handlingsplanen ska vi konkret bestämma i vilken ordning förslagen på charetten ska åtgärdas och genomföras. Men i det läge vi nu är så händer det ingenting med förslagen om en rondell vid OKQ8, bro vid ABB, gångbro över järnvägen, rust av Gamla Bangatan med mera, konstaterar Hjärtedal.

Han understryker att någon form av besked från kommunen brådskar. Redan 2007 inleds arbetet med den nya nationella vägplanen och det arbetet ska vara klart 2010. Själva planen gäller sedan för åren 2010-2020.

- Om det är det gamla förslaget om alternativ 4 som gäller så tror jag att det blir svårt att få med det tidigt i den nya planen. Möjligheterna är större om man väljer att satsa på den befintliga genomfarten.

-Detta bland annat för att det är en ekonomisk fråga. En ny väg enligt alternativ 4 skulle uppskattningsvis i dag kosta omkring 800 miljoner kronor. Rust av genomfarten inklusive de förslag som fanns med i charetten samt planskild korsning vid Hammarbacken och breddning av vägen ut mot Håksberg, Persbo skulle kosta cirka 450 miljoner. Men väljer man alternativ 4 behöver ju vägen mot Persbo inte breddas.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons