Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägen är inte lönsam

Annons

NLT talade på onsdagen med tjänstemän i regeringskansliet som, mot löfte att inte citeras med namn, berättade varför regeringen inte tagit med riksväg 50 i den stora vägplanen.

-Det viktigaste skälet är att det inte är något samhällsekonomiskt lönsamt projekt. Det är det enda föreslagna projektet i landet som inte är lönsamt och det har förstås varit en stor black om foten för Ludvika när vi tittat på detta, säger en tjänsteman.

Regeringen har granskat hur stor samhällsnyttan skulle vara med den nya vägen. I begreppet samhällsnytta ingår beräknade restidsvinster, förbättrad trafiksäkerhet, kalkylerade miljöförbättringar med mera. Detta ställs mot kostnaderna för vägbygget.

-För alla andra projekt blir det ett plus för samhällsnyttan, i Ludvika minus. För varje satsad krona i vägprojektet så kan samhällsnyttan bara beräknas till 50 öre och det är ganska stora minussiffror, säger en tjänsteman.

Lovisa Lagerström Lantz, som är pressekreterare hos infrastrukturminister Ulrica Messing, uppger att en orsak till regeringens beslut är alla protester mot vägbygget.

-Det har kommit in cirka hundra överklagningar mot arbetsplanerna. Med tanke på mängden med överklagningar så misstänker jag att den här frågan är väldigt känslig, säger Lagerström Lantz.

Så ska det bli någon riksväg i Ludvika måste kommunen och Vägverket föreslå en annan sträckning?

-För att en förbifart ska bli möjlig måste man ta fram en ny sträckning, man måste hitta en annan lösning, svarar Ulrica Messings pressekreterare.

En tjänsteman i regeringskansliet konstaterar helt enkelt att inblandade parter "måste hitta en ny sträckning, det går inte att gå fram med detta förslag". Men går det att hitta någon bättre sträckning i Ludvikaområdet?

-Det blir nog ganska svårt. Jag har för mig att det är mycket sjöar och berg runt Ludvika, svarar tjänstemannen.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons