Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägavkörningen kunde inte undvikas

Annons

Bussföraren har berättat att han upplevde att det var halt, dock inte extremt halt, efter vägen mellan Fagersta och Ängelsberg.

- Han uppger att det var sträv is på vägen men i kurvan vid olycksplatsen var det väldigt halt. Han säger att det "bara släppte" och det var omöjligt att hålla kvar bussen på vägen, säger Göran Rosvall.

Rosvall konstaterar att bussföraren ännu vid intervjutillfället för några veckor sedan verkade klart tagen över det inträffade.

- Han mådde inte alls bra.

Haverikommissionen gör en myck-et grundlig undersökning. Bland annat pratar man med alla passagerare och likaså med räddningspersonal som fanns med i ambulanser och brandbilar. Vidare ska man tala med ansvariga vid Linjebuss, Tåg i Bergslagen och SJ.

- Vi ska testa bussens däck för att få veta hur fort det var möjligt att köra med just den här bussen på den hala vägen. Och så ska vi köra sträckan med en likadan buss och mäta sidkrafter och accelerationer. En buss med boogie bak vill hellre gå rakt fram och det påverkar svängförmågan, förklarar Göran Rosvall.

Ett exempel som visar med vilken noggrannhet arbetet görs är utredningen av passagerarnas skador.

- Vi är två heltidsanställda på Haverikommissionen som jobbar med det här. Dessutom tar vi hjälp av experter. Exempelvis görs de medicinska bedömningarna av personal vid akut- och katastrofmedicinska centret vid Umeå Universitetssjukhus. De hjälper oss att bedöma passagerarnas skador mot bakgrund av var de satt i bussen. De har också till uppgift att bedöma hur ambulanspersonalen tog hand om de skadade.

Hela utredningsarbetet ska så småningom avslutas med så kallade haverisammanträden. Dit kallas alla som intervjuats, olycksoffer, räddningspersonal, företrädare för inblandade företag med flera.

- De får då möjligheter att lämna synpunkter på vårt faktamaterial. Har vi missat något? Har vi fokuserat på fel saker? Därefter kommer vi i Haverikommissionen att samlas för att göra en analys och försöka komma fram till vad som orsakade olyckan och få svar på frågorna om vad som hände, varför det hände och hur vi kan undvika ett upprepande, förklarar Göran Rosvall.

Möjligen kan haverisammanträdet hållas före sommaren men mer troligt är att det sker i höst. Men redan nu menar Göran Rosvall att ett par säkra slutsatser kan dras.

- Uppenbarligen var det väldigt halt väglag. Alla inblandade som vi pratat med har sagt att det var jättehalt. Och så kan vi konstatera att den 1,5 meter branta slänten vid vägen var en bidragande orsak till att olyckan fick så allvarliga konsekvenser. Om det inte funnits någon slänt hade bussen knappast vält. Den slutsatsen kan man dra.

Statens Haverikommission och polisen gör sina utredningar oberoende av varandra.

- Vi jobbar för att förbättra trafiksäkerheten. Vi är inte ute och letar efter bovar.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons